Det finns viktigare saker än billigare bensin

Trots Sverigedemokraternas gnäll borde regeringen ge upp planerna på att kraftigt reducera reduktionsplikten.

Bensin- och dieselpriset borde inte vara regeringens huvudprioritering.

Bensin- och dieselpriset borde inte vara regeringens huvudprioritering.

Foto: Anders Wiklund/ TT

Ledare2023-03-25 07:00
Detta är en ledare. UNT:s ledarsida är liberal.

Det kanske kostar en regeringskris, men det kan det vara värt. Det vill säga att inte sänka reduktionsplikten till EU:s lägstanivå eller till och med vidare mot noll, som Sverigedemokraterna nu verkar vilja. I Tidöavtalet sägs visserligen ingenting specifikt om reduktionsplikten, bara att partierna ska ta fram förslag för lägre drivmedelspriser. I sin regeringsförklaring sa dock Ulf Kristersson att ”reduktionsplikten sänks till EU:s lägstanivå den 1 januari, och gäller under mandatperioden”.

Sverigedemokraterna har uppenbarligen hela tiden räknat in en sänkning av reduktionsplikten som en del av Tidöavtalet, och det stämmer att det också är en åtgärd som skulle sänka drivmedelspriserna. Frågan är bara hur mycket. Och om det är värt det.

Även om priset på bensin och diesel skulle minska med några kronor, kommer effekten för de flesta hushålls privatekonomi att bli minimal. Svenskar kör kortare och kortare sträckor – fram till pandemiåret 2021 hade den genomsnittliga körsträckan för personbilar minskat sedan 1999.

Enligt myndigheten Trafikanalys var den genomsnittliga körsträckan för en personbil 1112 mil under 2021. Dessutom: trots att debatten ofta handlar om att hushåll utanför storstadsregionerna är mest utsatta, var det i Stockholms län som den genomsnittliga körsträckan var längst.

Om man räknar på en prissänkning på 5 kronor litern (för enkelhetens skull samma för bensin och diesel) vid en sänkt reduktionsplikt och en förbrukning på 0,8 liter/milen skulle det ge en besparing på 370 kronor per månad och bil. Det är i sammanhanget småsummor för en förändring som skulle kunna riskera att Sverige inte uppnår sina klimatmål.

Det är också en relativt liten kostnadsminskning för ekonomiskt ansatta hushåll. Samma förändring skulle dessutom kunna komma till stånd genom en stärkt kronkurs.

Om man verkligen bryr sig om till exempel åkeri- och jordbruksnäringen som drabbats hårt, bör olika riktade lättnader vara effektivare. Och för ekonomiskt utsatta hushåll finns det andra åtgärder att ta till som både ger mer hjälp och som inte äventyrar klimatmålen. Regeringen har redan förlängt det tillfälligt höjda bostadsbidraget. Framöver finns också alla möjligheter att till exempel justera barnbidraget, se över matmomsen eller överväga ett amorteringsstopp.

Dyrare bensin och diesel, javisst. Men samtidigt större ekonomisk lättnad för de hushåll som verkligen behöver det och i förlängningen en välbehövlig påminnelse till Sverigedemokraterna att det inte är de som bestämmer.