DÀrför Àr det viktigt att Europa stoppar Musk

Utmanandet av Tesla gÀller mer Àn ett kollektivavtal i Sverige.

Elon Musk, grundare och huvudÀgare i Tesla, brukar inte vÀja för nÄgonting.

Elon Musk, grundare och huvudÀgare i Tesla, brukar inte vÀja för nÄgonting.

Foto: Francis Mori / AP

Ledare2023-12-06 15:00
Detta Àr en ledare. UNT:s ledarsida Àr liberal.

Maktkampen mellan IF Metall och Tesla handlar inte bara om den svenska modellen och rÀtten till konflikt för att sÀtta press pÄ arbetsgivaren. Kritiken frÄn nÀringslivshÄll den senaste tiden har gÄtt ut pÄ att facket utpressar företag, att ÄtgÀrderna (och sÀrskilt sympatiÄtgÀrderna) Àr helt oproportionerliga samt att strejken inte alls gÀller arbetarnas villkor pÄ TeslaverkstÀderna.

Kritiken har mÄnga gÄnger varit riktig. Fackföreningarna berömmer sig ofta för att Sverige har sÄ fÄ strejkdagar, vilket brukar framhÄllas som den svenska modellens bÀsta argument. Men frÄnvaron av stora konflikter beror bland annat pÄ att företagen inte har nÄgot val nÀr facken gÄr samman och tar strypgrepp. Det Àr att ge upp eller dö. Utpressning med andra ord.

Men fallet Elon Musk Ă€r ocksĂ„ ett tecken pĂ„ nĂ„got större. Det Ă€r samma princip som nĂ€r presidenter vĂ€grar acceptera ett valresultat. Störst muskler vinner, de svaga ska underkuvas. ”Tillsammans Ă€r vi starka” gĂ€ller inte lĂ€ngre, att organisera sig Ă€r tvĂ€rtom en fara mot denna nya vĂ€rldsordning. ”En mĂ€nniska, en röst” och ”lika inför lagen” Ă€r storheter som kan förkastas om de stĂ„r i vĂ€gen för mĂ„let.

Det finns en kö av mÀnniskor som Musk, som gÀrna vill ta kontrollen över allt frÄn vapen och rymdprogram till AI-system. Givetvis Àr det dÄ lÀttare att förhandla med en person, en Putin eller en Xi Jinping, Àn att trassla med olika skattesystem och sociala hÀnsyn. MBL och lagen om anstÀllningsskydd, arbetsmiljö? Vad Àr det för trams?!

Än sĂ„ lĂ€nge behöver techjĂ€ttarna EU, en av vĂ€rldens största marknader. Problemet Ă€r att EU inte heller brukar vara överdrivet förtjust i vĂ„r modell, med ingĂ„ngslöner eller synen pĂ„ dygnsvila för att ta ett aktuellt exempel. Kollektivavtal Ă€r ingenting man riktigt tagit till sitt hjĂ€rta i Bryssel. Sverige framstĂ„r som udda, som en relik frĂ„n 1900-talets industriepok.

NĂ€r det kĂ€ndes som mest ensamt i strejkvĂ€starna, nĂ€r temperaturen sjunkit lĂ„ngt under nollstrecket, kom danskarna till IF Metalls rĂ€ddning. I tisdags morse lade det danska storfacket 3F ett sympativarsel. Om tvĂ„ veckor stoppas all transport av Teslabilar via Danmark om inte företaget gĂ„r med pĂ„ att teckna kollektivavtal. PĂ„ onsdagen hĂ€ngde norska Fellesforbundet pĂ„ och Finland lĂ€r följa inom kort. Tyska IG Metall stĂ€ller sig ocksĂ„ helhjĂ€rtat bakom sina svenska kolleger, ”er strejk ger oss mod”.

Det drar ihop sig till slutscenen pĂ„ en Hollywoodfilm dĂ€r hjĂ€ltarna applĂ„deras. TvĂ„ problem: ”Storskurken” Elon Musk har inte lĂ€st manus, sista ordet Ă€r inte sagt. Massiva sympativarsel Ă€r nog inte heller framtidens melodi, alldeles oavsett hur detta slutar.