Busschaufförer ska inte behöva riskera livet

Blir det tjafs och bråk ska man inte vara ensam.

De återkommande attackerna mot busschaufförerna visar att skyddet är otillräckligt.

De återkommande attackerna mot busschaufförerna visar att skyddet är otillräckligt.

Foto: STAFFAN CLAESSON/UNT arkiv

Ledare2024-04-17 10:00
Detta är en ledare. UNT:s ledarsida är liberal.

En busschaufför i Uppsala har attackerats – igen (UNT, 15/4). Den här gången nattetid, natten mot måndag, vid en hållplats i Kvarngärdet. Chauffören, en man i 30-årsåldern, blev attackerad och skuren med ett vasst föremål. Enligt Polisen hade han bett att få se biljett, varpå gärningsmannen gick till attack. Så sent som i torsdags kväll hade även en busschaufför blivit slagen av en passagerare på en buss i Boländerna. 

Problemet är återkommande. För några år sedan gick busschauffören Samir Tahir bakåt i sin stadsbuss i Uppsala och sade åt ett större gäng ungdomar att betala biljett eller gå av. I stället för att lyssna misshandlade de honom med sparkar och slag, han fick till och med sparkar mot huvudet. Trots att det enligt honom var ”ganska många” i bussen var det ingen som ingrep, berättade han (SVT, 31/10 2019). 

Med tanke på de senaste årens våldsutveckling – och nu med mordet på pappan i Skärholmen i åtanke – är det svårt att tänka sig att situationen vore bättre i dag. Även om det finns övervakningskameror på bussar är det svårt för en ensam busschaufför att skydda sig mot hotfulla människor som går till attack, om få resenärer ens vågar ingripa. 

När Kommunalarbetaren granskade och uppmärksammade arbetsolyckor i Kommunals största yrkesområden togs våldet mot busschaufförerna upp. Bussföraren och huvudskyddsombudet Petri Myllykoski berättade då följande: "Vi är tyvärr väldigt utsatta för hot och våld. I närmare 80 procent av alla fall börjar det med att någon kliver på bussen, inte kan betala och att chauffören ifrågasätter det" (13/12 2021). Då riskerar chaufförerna hot, glåpord eller att till exempel bli spottad på. Har man otur riskerar man att bli slagen.

I den bästa av världar skulle det vara betydligt tryggare att köra buss. Men så länge busschaufförer återkommande attackeras är det uppenbart att skyddet inte är tillräckligt. Då är det fel att lägga biljettansvar på enskilda förare.

När biljettkontrollanter dyker upp är de i regel flera personer, och det av goda skäl. Blir det tjafs och bråk ska man inte vara ensam.

Till P4 säger bussföraren Stefan Granath, skyddsombud för Kommunal, att det är "fruktansvärt" med den senaste attacken i Uppsala, även om det tack och lov är ovanligt med så allvarliga händelser. "Vi är tacksamma att han inte blev allvarligt skadad", säger Maja Gavin, hr-chef på Gamla Uppsala Buss om händelsen. 

Innan en förare blir det, allvarligt skadad, borde man göra allt man kan för att det inte ska ske.