Vad tycker ni om utvecklingen i Vattholma?

Folkomröstningen var en dum idé från början och den har inte åldrats väl.

Erik Pelling (S) och Stefan Hanna (UP) vill till varje pris fråga folket.

Erik Pelling (S) och Stefan Hanna (UP) vill till varje pris fråga folket.

Foto: Julia Koch

Ledare2023-09-06 15:05
Detta är en ledare. UNT:s ledarsida är liberal.

Argumenten mot folkomröstningar är många. Vad betyder ”folket” i den händelse valdeltagandet blir lågt? Hur länge ska resultatet gälla då tiden går och nya generationer tillkommer? Det principiellt starkaste skälet gäller ansvarsfrågan. Politiska styren som fattar skadliga beslut kan avsättas men ingen kan avsätta folket.

Om man ändå ska ”rådfråga folket” i exempelvis en kommun bör frågan vara mycket konkret med två tydliga alternativ. Ska vi bygga en bro över ån eller inte? Svaren kan ge en vägledning för beslutsfattarna. Omvägen för pendlarna har nog varit besvärligare än vi trott, det tyder både engagemanget och svaren på.

Uppsala kommuns planerade folkomröstning uppfyller inget av kraven. Till att börja med tillkom den av helt fel anledning, för att lösa en politisk knut när ett nytt politiskt styre skulle bildas i fjol höstas. Anti-spårvagns- och högerpartiet UP:s mandat behövdes för fortsatt S-styre. Därför erbjöds UP en lokal folkomröstning, ja eller nej till spårväg.

Till skillnad från brexitörer och andra olyckliga folkomröstare kom Erik Pelling (S) och Stefan Hanna (UP) snart på att spårvägen var olämplig att fråga folket om. Det var för kort om tid, bland annat. ”Man får ha respekt för att när partierna efter valrörelsen på kort tid ska förhandla sig till ett styre, så har man inte alla parametrar”, sade Pelling (UNT 13/2).

Alla som trodde att planerna på en folkomröstning därmed skrinlagts, att talet om att i stället rösta om ”Uppsalas utveckling” bara var ett sätt att backa undan med hedern i behåll, de bedrog sig. På onsdagen kom besked om frågan som ska ställas till Uppsalaborna: ”Ska Uppsala kommun satsa mer på ett ökat bostadsbyggande och samhällsutveckling i de tätorter utanför Uppsala stad som ligger utmed tågspåren Ostkustbanan och Dalabanan och mindre i Uppsala stad?”

Folkomröstningsskeptiker kippar efter andan. Statsvetare anar ett kommande skräckexempel för lokalsamhällen över hela Europa. Vad är det fråga om? Ska 200 000 Uppsalabor tycka till om samhällsutvecklingen i Järlåsa och Vattholma? Vad är för övrigt samhällsutveckling? Vad betyder ”satsa mer” och ”ökat” i sammanhanget? Ska det byggandet tas från det omdebatterade Sydöstra staden, som ju ligger vid Ostkustbanan men kanske också i ”Uppsala stad”?

Än finns chansen att besinna sig och backa. Ingen kommer att hota den S-ledda majoriteten, Stefan Hanna har sina poster i kommunen. Ni har fått betydligt mer parametrar nu, se till att sköta den samhällsutvecklingen ni har valts till att sköta. Blanda inte in oss i det här!