Att välja tåget har blivit till en chansning

I värsta fall kommer strulet på Stockholmspendeln att pågå i många år.

Tågtrafiken mellan Uppsala och Stockholm har varit allt annat än pålitlig det senaste året.

Tågtrafiken mellan Uppsala och Stockholm har varit allt annat än pålitlig det senaste året.

Foto: Niklas Skeri

Ledare2024-01-24 14:43
Detta är en ledare. UNT:s ledarsida är liberal.

Sju gånger av åtta. Det var sannolikheten att du skulle hinna i tid till ditt jobbmöte i annan stad 2023, om du valde tåget för att ta dig dit. Trafikverkets bedömning är att tågen kom fram till destinationen i tid i 87,7 procent av fallen, den lägsta siffran sedan 2010 (DN 22/1).

Den kan ändå tyckas vara ett hyfsat resultat, med tanke på att gränsen satts så snävt som fem minuters försening. Men där ingår också alla tåg som var inställda eller kraftigt försenade. Sammanställningen visar att över 400 miljoner kronor bytt ägare under fjolåret inom systemet för straffavgifter. 139 miljoner har skickats från tågoperatörerna till Trafikverket när de inte levererat och nästan dubbla summan, 272 miljoner kronor, har betalats av Trafikverket efter fel på banorna.

År 2023 var ett riktigt uselt tågår i Sverige, där kan alla vara överens. Det har varit personalbrist som lett till inställda tåg och ett nytt planeringssystem (MPK) på Trafikverket som inte fungerade. Året avslutades med ovanligt kalla vintermånader vilket gav kraftiga störningar, inte minst norrut. Senast det var så kallt och snöigt var vintern 2010/2011.

De så kallade kvalitetsavgifterna har tidigare kritiserats av Riksrevisionen för att de inte visat sig ha någon bevisad effekt på punktligheten. ”Det är ganska meningslöst att pengar flyttas runt så här”, säger professor Bo-Lennart Nelldal, KTH. Han påpekar att systemet orsakar mycket administration för både myndigheten och företagen när alla förseningar ska registreras och granskas, vilket ofta leder till ”tjafs” mellan parterna.

Tågpendlare är ett tåligt släkte. Det finns ju inget bättre sätt att transportera sig till ett jobb i exempelvis centrala Stockholm, 30-40 minuter från Uppsala resecentrum. Många väljer också av miljöskäl tåget till Göteborg och Malmö, eller till semestern i norra Europa.

Men det finns förstås en gräns. När mötet automatiskt startar utan Lisa, då hon säkert sitter fast på tåget. När man ständigt måste planera om och räkna med förseningar, när det helt enkelt inte fungerar längre. Dessutom visar UNT:s genomgång (24/1) att sedan den nya tidtabellen infördes mellan Stockholm och Uppsala 10 december har drygt hälften av alla SJ:s tåg på sträckan ställts in. Är det nog nu? Det kommer att visa sig.

Politiska löften om att satsa på fler spår och underhåll, i stället för höghastighetsbanor, måste infrias snart. I alla fall måste de verka vara på väg att infrias. Annars kommer hårt prövade skattebetalare att sparka bakut. Fjolåret måste ha varit lågvattenmärket för svensk järnväg.