Arlanda ett mycket större bekymmer än SAS

Det tar alltid ett par decennier för nationalklenoder att gå i graven.

Strejken bara förstärkte kaoset som rått på Arlanda under flera månader.

Strejken bara förstärkte kaoset som rått på Arlanda under flera månader.

Foto: Linus Sundahl-Djerf/SvD/TT

Ledare2022-07-05 16:36
Detta är en ledare. UNT:s ledarsida är liberal.

Pilotstrejken kan bli droppen som får bägaren att rinna över för flygbolaget SAS. Företaget blöder 100 miljoner kronor varje dag efter att cirka 250 avgångar ställts in och 30 000 resenärer drabbats. Stupet är nära, säger flyganalytikern Jan Ohlsson till Aftonbladet (5/7). ”Förtroendet är brutet. Ingen vill sitta med en SAS-biljett nu”.

Den luttrade resenären och tidningsläsaren vet förstås att SAS varit illa ute så länge man minns. Kanske började allt 1992 då EU gav klartecken för alla flygbolag att flyga reguljärt mellan länderna. Redan efter tre år passerade Ryanair British Airways och Air Lingus som största bolag på sträckan London-Dublin. Sedan dess har sparpaketen avlöst varandra på alla statliga och halvstatliga flygbolag.

Stenhård konkurrens gör ont. Konkurrens med lågprisbolag gör ännu ondare. Att sänka flygpriserna väsentligt var den lättaste delen. Betydligt värre är de skyhöga kostnader man dras med sedan flygets glansdagar. Såväl lönerna som övriga arbetsvillkor för personalen var dramatiskt annorlunda på Ryanair och dess gelikar. Måndagens pilotstrejk är bara ytterligare ett exempel på det.

Den stora skillnaden mot tidigare är att det stopp för statlig finansiering då såväl Sverige som Danmark nyligen sagt nej till nya skattemiljarder i SAS. Trots att börsvärdet rasar finns inte så många andra intressenter. På tisdagen såg SAS-ledningen sig tvungen att ansöka om konkursskydd och en företagsrekonstruktion i USA.

Den svenska staten gör helt rätt som vänder blickarna från flygbranschen mot flygandet i stort. Flyget är en viktig del av infrastrukturen och storflygplatsen Arlanda en avgörande länk i Sveriges förbindelser med omvärlden. Just nu är det som alla kan se kaos och får detta fortgå en tid kommer bilden av Sverige definitivt att påverkas.

Pilotstrejken drabbar Arlanda i en tid då resandet just tagit fart efter pandemin. Den sammanfaller med en rad andra problem som i olika grad borde ha kunnat förhindras. Säkerhetskontrollerna, bagaget, check in och så köerna för att få ett tillfälligt pass.

Polisen sköter passen och hinner inte med. Statliga Swedavia kommer inte i kapp med att nyanställa säkerhetsklassad personal på flygplatsen. Justitieminister Morgan Johansson och näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson har kallat till sig cheferna för verksamheterna, fått bättre och sämre förklaringar. Men har man verkligen gjort allt man kunnat för att få dessa för staten centrala funktioner att fungera?

SAS är som biltillverkaren Saab, en nationalklenod som gjort sitt men där det tar några decennier för alla att inse faktum.