Det kan verka som en liten detalj, de nya glasdörrarna i klassrummen på Ärentunaskolan i Storvreta (UNT 27/1). Renoveringen blev ju bra i det stora hela och skulle det bli stökigt utanför på rasten är det väl bara att sätta upp en gardin som lätt kan dras för. Ändå är det märkligt hur kommunen gång på gång nonchalerar lärarnas röst.
Stök i klassrummet har legat i toppen av listan på problem i skolan under hela 2000-talet. En lektionssal kan vara en cocktail av NPF-diagnoser och språksvårigheter. Ovanpå alltihop kom på 2010-talet det digitala beroendet, skärmarna och det alltmer krympande uppmärksamhetsspannet.
Olika regeringar har med blandad framgång försökt att ge lärarna de verktyg de behöver. Lokala förbud mot smarta telefoner har slutat i en utredning om ett nationellt förbud. Ett annat spår har varit hanteringen av de allra stökigaste eleverna. Lärarna behöver förståelse och hjälp, bitvis har de också fått det.
NO- och matematikläraren Malin Morin Zetterberg i Storvreta beskriver ett intensivt arbete med att ”hjälpa elever skärma av visuella intryck och ljudintryck”. Man kan tänka sig att lugnet som skapats i klassrummet är skönt men skört. ”Det här känns som ett slag i ansiktet mot det arbetet”, säger hon om de nya glasdörrarna.
Kommunen hänvisar till säkerhet. ”Som personal och elev vill man känna sig trygg för att man vet vad som finns innan- och utanför klassrummet”, säger Jesper Djupström, biträdande fastighetsdirektör på Uppsala kommun.
Vill man verkligen det? Nog för att man ska ta allvarliga säkerhetshot på största allvar, sprängning och skjutningar i samhället omkring samt enskilda gärningsmän som tar sig in på skolor. Ovanligt men det händer. Vill man då att den personen ska se att det sitter fullt med elever i det låsta klassrummet?
Nej, lärarna vill inte ha glasdörrar. Det ville man inte på Västra Stenhagenskolan 2019 där kommunen efter långa diskussioner fick frosta alla dessa fönster så att de blev ogenomskinliga. Ett år senare antogs ett funktionsprogram om byggande av grundskolor där det uttryckligen stod att glas inte ska användas där det kan skapa störningsmoment.
Arkitekten vill ha det fina ljusinsläppet när det ska renoveras. Säkerhetsansvariga ser faror överallt. Återstår då den som ska försöka få 25 14-åringar att koncentrera sig på andragradsekvationer under den dubbeltimme matte. ”Titta, är 8b redan tillbaka från utflykten?”. ”Varför gick hon förbi så fort, är hon ledsen?”. Fråga läraren, chef över klassrummet och allt som rör elevernas undervisning.