Efter åratal av strul inom vården, där man skickats runt mellan vårdcentralen och närakuten utan att få tala med en specialist, händer det plötsligt. En läkare ringer upp och berättar att man äntligen ska få hjälp med att bli av med sina bekymmer en gång för alla. Det är nästan för bra för att vara sant. Och det är förstås inte sant heller.
Region Uppsala varnar för en ny bedrägerivåg där ”läkare” ringer upp med syftet att få tillgång till bank-id eller e-legitimation (UNT 11/2). Under en liknande våg i november anmälde minst 30 personer på en enda dag att de blev utsatta för bedragare som påstod sig ringa från exempelvis Folktandvården eller röntgenmottagningen. ”Vi ringer aldrig upp patienter och ber dem logga in”, understryker regionen.
Det där vet ju alla, att banken/polisen/myndigheten ”aldrig ringer upp” privatpersoner. Ändå sker det hela tiden att man som kund vill hjälpa till, att det är kris och man kan ”rädda” sig själv. Uppfinningsrikedomen hos de kriminella är enorm. Region Norrbotten varnade i tisdags för en ny våg av ”sms-barn”, ett falskt sms från ens barn eller barnbarn om att akut hjälp behövs. Åtta fall på samma dag anmäldes till polisen.
Bara i Norrbotten ser man tendenserna över tid. Där varnades i januari för biblioteksbedragare, att den uppringande ville komma åt låntagarens uppgifter. I december var det vården som var aktuell även längst i norr. Bedragare sade sig arbeta som läkare på Sunderby sjukhus i Luleå.
Det finns positiva tecken. Polisen har reagerat, liksom ansvariga politiker, och börjat sätta press på bankerna de senaste åren. Ett konkret resultat är att summorna som bedragarna kommer över har minskat. I fjol till och med oktober var snittsumman knappt 14 000 kronor för varje bedrägeri, en halvering jämfört med 2022 och 2023 då brottsoffren förlorade 29 000 respektive 24 000 i genomsnitt.
Åtgärden som haft effekt är nya beloppsgränser. Den bankkund som aldrig gör överföringar på över 10 000 kronor drabbas av ett filter när detta väl ska göras. Då måste man kontakta telefonbanken för att slutföra transaktionen, ett mindre besvär som alltså inte behöver ske så ofta. Storbankerna har systemet och följs i år av ett 20-tal mindre banker.
Tekniken har gjort banktjänsterna enkla och lättillgängliga. Tekniken måste också göra dem säkra. Bedrägerier har under en följd av år varit en säker inkomstkälla för kriminella, med höga inkomster och nästan helt befriad från de risker som kommer med personliga kontakter, inbrott etcetera. Det är dags att strypa den möjligheten nu.
Rättelse
Gårdagens huvudledare illustrerades olyckligtvis med kaffe från en producent som inte har minskat förpackningens storlek. Vi ber om ursäkt för detta.