Komedin är en av Oscar Wildes mest kända och lär vara den mest citerade efter Hamlet.
Och det säger ju inte litet.
Den riktar sig mot det dåtida viktorianska samhället och framförallt mot överklassen.
När den dominanta adelsdamen Lady Bracknell (med bravur gestaltad av hovsångerskan Ingrid Tobiasson) förhör sig om sin dotters förälskelse undrar hon om han röker.
Att han gör det gillar hon, för män behöver något att syssla med, menar hon. En kommentar som säger det mesta.
Man blir alltså road och får skratta i denna teateropera, The importance of being Earnest, som handlar om två unga män ur överklassen. De träffar två kvinnor som älskar namnet Ernest, vilket båda männen falskeligen utger sig för att heta, något som skapar lögner och dråpliga förvecklingar.
Men det hela löser sig till sist (förstås) och lögnen vänds till sanning. Historien är bitvis tämligen osannolik, men det är ju det som gör den så rolig.
Oscar Wildes komedi spelas och sjungs av de unga, teatertekniskt skickliga sångarna Sebastian Durán (Jack (John) Worthing), Francine Vis (Gwendolyn), Hannes Öberg (Algernon/Algy) (som hörde till operahögskolans masterelever i konsert i Giresta kyrka i våras), Vivianne Holmberg (Cecily), Nils Hübinette (präst m.m.) och Emma Sventelius (Miss Prism).
Richard Hamrin gör rollerna som betjänten Lane och butlern Merriman i en oslagbart roande tolkning. Man tänker på P G Wodehouse kända butler Jeeves.
Sceneriet är utsökt enkelt och musiken ligger som en matta bakom de agerande sångarna som får anvisningar inför sina insatser av tonsättaren och dirigenten Tommy B Andersson, som tillsammans med librettisten och regissören William Relton skapat denna engelskinfluerande opera med ur- och världspremiär på en svensk slottsscen. För William Relton, som kokat ned Wildes story på ett ypperligt sätt, var det debut som operalibrettist.
Den historiska staden Vadstena bjöd på strålande premiärväder och besökarna kunde strosa hemåt längs strandpromenaden och njuta av den nedåtgående solens guldglans över staden.