– Cézanne är husguden, säger Olof Bendz, som utbildade sig på Konstfack 1970-1974 och kallades ”grönmålaren” av studiekamraterna.
– Inte för att jag fastnat för kulören utan för att jag inte hade råd att köpa fler färger, säger Olof med ett skratt och man tänker på inspiratören Cézanne, som inte hade råd att köpa frukt till sina stilleben utan fick återanvända frukten, ibland delvis uppäten.
Olof Bendz har sedan 1974 arbetat som bildlärare i Upplands-Väsby och Bålsta (från 1987). För några år sedan gick han i pension och de senaste två åren har han helt kunnat ägna sig åt att måla inför utställningen. De omkring fyrtitalet färgstarka och innehållsligt intresseväckande målningarna i olja är i regel grundade med äggoljetempera. Dessutom har den minutiöst noggranne tecknaren Olof tagit med ett antal detaljmyllrande teckningar i svart-vitt. Teckningarna kan ta flera månader att färdigställa, berättar Olof.
– Utställningen är en mix av iakttagelser, minnen, drömmar, stämningar och fantasier, säger Olof.
I till exempel ett av verken (som har fyra delar) möts föreställande, icke-föreställande och abstrakt måleri. Fragmentariska komponenter, till synes utan sammanhang, berättar om drömmens irrationella värld. Den sammanhållande länken är balansen mellan färg och form. Fyra till antalet är även ”De fyra årstiderna” vars likartade motiv färgmässigt varierats från grönt groende vår till isigt vit vinter. Fyrtalet återkommer här i vattenfall och symboler.
Vattenfall är ett återkommande motiv och har funnits med sedan 2008, då han upplevde ett imponerande vatten fall under en vandring i Pyrenéerna.
– Jag fängslades av dånet. Det fanns musik i det, säger Olof, som brukar teckna till musik och gjorde det även som barn. Musikintresset är livslångt och han är körsångare sedan barnsben (han var medlem i Sveriges Radios gosskör).
Målningarna har inspirerats av vandringar i Grekland, Italien, Pyrenéerna och Nordnorge. Han gjorde den första vandringen för 45 år sedan i Marocko under studietiden. En av de senaste var en fyra veckors ensamvandring i Italien.
– Jag skildrar inte specifika platser. Minnesbilder blandas med drömmar och blir till uttryck för ett inåtvänt sökande och en längtan efter poesi, musik och bildkonst som kontrast mot vår fullfjädrade materialistiska värld.
I Olofs världs möts starka kontraster som liv-död, ljus-mörker, lugnt-oroligt, tydligt-otydligt och sömn-vakenhet. Det gör hans koloristiska och ofta magiskt sagobetonade måleri spännande. Färgmässigt tänker man ibland på naivisten och djungelmålaren Henri Rousseau (1844-1910) framför allt för de mustigt gröna nyanserna och det omvända värdeperspektivet. Och vem vet kanske lurar en tiger även i Olof Bendz måleriska värld.