– Jag är ju inte alls ute efter att racka ner på någon om att någon skulle ha tagit vår grej eller så där. Det är bara på kul. Antingen har de sett vår serie, eller inte alls. Det är ändå över tio år sedan vi gjorde den första tidningen, säger Jonas Andersson.
På Kulturnatten 2010 släppte serieduon den första delen i trilogin "1000 ögon", en skräckhistoria som utspelar sig i Uppsala. Bland illustrationerna förekommer utomjordiska tentakler, inte olikt den Allt ljus på Uppsala-installation som kan ses på Forumtorget just nu.
Varför tror du att tentakler blivit ett återkommande tema i Uppsalas stadsmiljö?
– Det är väldigt visuellt snyggt att jobba med och tentakler förknippas ju både med modern och gammal skräck, säger Daniel Thollin.
Det tycks finnas något lockande i att använda Uppsala som arena för berättelser. Utöver 1000 ögon så är Daniel, tillsammans med författaren Ingela Korsell, aktuell med barnbokserien "Mutanterna" som också utspelar sig i Uppsala.
– Uppsala innehåller ju allt från slott, domkyrka, gamla historiska byggnader och allt är ganska centralt och kompakt samlat. Men de ligger också vägg i vägg med nya moderna byggnader. Miljömässigt så är det väldigt spännande att arbeta med Uppsala.
Det var Daniel Thollin som gick förbi "Kraken" på Forumtorget i tisdags förra veckan. Direkt tipsade han seriekompanjonen Jonas, som numera bor på annan ort. Nu hoppas de på att ljusskaparna kanske fått inspiration från serien.
– Jag hoppas ju det, det är slående likheter med våra 1000 ögon-grejer och tentaklerna som vi tecknade runt Domkyrkan. Så jag hoppas att det är inspirerat av oss, det vore väldigt roligt om det är så, säger Daniel Thollin.
Men enligt designern bakom ljusskapelsen, Edvin Buregren, så finns dessvärre inte en medveten koppling mellan serien och Kraken.
– Tyvärr inte, det hade ju varit en fantastisk twist om vi hade sett en serie från Uppsala och varit inspirerad av den, säger Edvin Buregren.
Så var kommer inspirationen ifrån?
– Vi gillar bläckfiskar helt enkelt. Sedan finns det ju ganska många designbegränsningar när man gör uppblåsbara saker. I många fall är det just begränsningarna som avgör vad man kan göra och vilka former man kan göra. Just bläckfiskarmar funkar väldigt bra att göra uppblåsbara, säger Edvin Buregren.