En undersökning gjord av Svensk biblioteksförening visar att nära hälften av Sveriges skolor saknar ett bemannat skolbibliotek, och bara ett av fem skolbibliotek är bemannat på heltid. Tove Frankow Crivellaro, själv bibliotekarie, har startat bloggen "Skolbiblioteksaktivisten" och uppropet Skolbiblioteksuppropet för att lyfta frågan om skolbiblioteken.
– Jag startade uppropet på grund av situationen på mina barns skola, där de inte har tillgång till ett fullvärdigt skolbibliotek, säger Tove Frankow Crivellaro.
Det finns i dag ingen lag på att ett skolbibliotek ska vara bemannat. Lagen säger dock att varje skolas elever ska ha tillgång till skolbibliotek i eller på rimligt avstånd från skolan. Skolbiblioteket ska användas som en del av elevernas utbildning och ska omfatta skönlitteratur, facklitteratur, informationsteknik och andra medier, och ska också vara anpassat till elevers olika behov för att kunna stimulera till läsning och främja språkutveckling.
Tove Frankow Crivellaro tycker att Uppsala kommun kunde satsa betydligt mer på skolbiblioteken än vad man gör i dag, i synnerhet inom grundskolan. En tredjedel av Uppsalas grund- och gymnasieskolor hade 2012 tillgång till ett bemannat skolbibliotek, enligt Kungliga bibliotekets skolbiblioteksstatistik (där 70 av 105 skolor besvarat enkäten). Av dessa var drygt hälften bemannade på halvtid eller mindre.
Med administrativa delar som inköp och katalogisering försvinner dyrbara timmar från en bibliotekarietjänst. Josefine Fritsch har en halvtidstjänst som skolbibliotekarie på kommunala Vaksalaskolan, och upplever en frustration över att tiden inte räcker till för de praktiska sysslor hon ansvarar för.
– Jag håller fortfarande på och katalogiserar böcker, något som inte hunnits med tidigare då man inte hade en anställd bibliotekarie. Trots att jag har arbetat här i snart ett år är jag bara halvvägs, säger Josefine Fritsch.
För det är mycket som ska hinnas med på de där tjugo timmarna i veckan. Klassbesök, högläsning och bokutlåning. Att arbeta med nödvändigt stöd inom it och informationssökning har Josefine Fritsch inte ens hunnit börja med.
I Skolinspektionens granskning från förra året fick sju av Uppsalas skolor en anmärkning för brister gällande skolbibliotek. Kjell Gyllenswärd, utredare på Skolinspektionen, menar att det generellt sett är friskolorna som får stå i skamvrån vad gäller Uppsalas skolbibliotek.
– De har ofta dåligt med titlar och lyckas inte alltid skapa en lugn plats för läsning. Biblioteket kan exempelvis ligga i en korridor, säger Kjell Gyllenswärd.
Cecilia Forss (M), ordförande i barn- och ungdomsnämnden som ansvarar för Uppsalas kommunala grundskolor, menar att olika skolor kan ha olika lösningar som exempelvis avtal med ett närliggande kommundelsbibliotek.
Bengt Sandblad (S), andre vice ordförande i barn- och ungdomsnämnden, pekar å sin sida på att skolorna trots ökade kostnader inte fått mer pengar.
– Det är klart att om resurserna urholkas blir verksamheter som skolbibliotek lidande, säger Bengt Sandblad.
Tove Frankow Crivellaro hoppas på att kunna väcka opinion i frågan och ta den vidare till kommunen.
– Man vet att läsvanor i hemmet spelar stor roll i barns läsutveckling. Men, för dem som inte läser hemma blir skolbiblioteket oerhört betydelsefullt, säger hon.