Fler än någonsin besökte Allt ljus på Uppsala

Årets upplaga av ljusfestivalen Allt ljus på Uppsala slog det tidigare besöksrekordet. 114 000 personer lyder den nya siffran.

 "Spin me a yarn" av Studio Vertigo kastade nytt ljus över Pumphuset.

"Spin me a yarn" av Studio Vertigo kastade nytt ljus över Pumphuset.

Foto: Staffan Claesson

Uppsala2024-12-12 10:45

I fjol besökte 100 000 personer festivalen, enligt siffror från Destination Uppsala. I år steg både antalet besökare och andelen som reste till Uppsala för att se ljusverken. Var femte besökare kom från andra kommuner, i första hand Stockholm.

Ungefär hälften av alla besökare, 52 000, gick hela ljuspromenaden och tog del av alla elva ljusverk. Festivalens nöjd kund-index låg också på rekordnivå, 85 av 100. Den siffran mäter hur sannolikt det är att en besökare rekommenderar andra att ta del av arrangemanget.

Nästan hälften av besökarna (45 procent) kombinerade ljuspromenaden med att gå på kafé eller restaurang.

undefined
Det interaktiva ljusverket "Resonance" av Smash studio fick många att rikta blicken mot Rådhuset.

Att festivalen i år hade temat "Du är skillnaden" uppfattades av varannan besökare. En tredjedel uppgav att de även reflekterat över sin egen roll i omställningen mot ett hållbart samhälle.

Enligt Jonas Ekebacke på Destination Uppsala är siffrorna ett kvitto på "det framgångsrika samarbetet mellan sponsorer, samarbetspartners och konstnärer".

– Det gemensamma engagemanget för både festivalen och temat har skapat grunden för succén, säger han i ett pressmeddelande.

Under festivalen fanns möjlighet att skänka pengar till Uppsala stadsmission. Nästan 40 000 kronor kom in.

Allt ljus på Uppsala pågick 8–24 november. Den årliga festivalen arrangeras av Uppsala kommun, Uppsala City och det lokala näringslivet, med Destination Uppsala som projektledare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!