Jag kliver in i ett luftigt rum med väggar upplysta av projektorer. På trägolvet ligger något som ser ut som skelett, marmor och sand. Ur hörlurarna som omsluter mina öron ekar ljud av sten mot sten, som verkar komma från alla håll. Framför mig står en total främling som har både hörlurar och VR-glasögon på sig. Utställningen börjar.
Christer Lundahl och Martina Seitl har länge arbetat för att ta utställningsupplevelsen till en ny nivå. Med Martinas bakgrund som koreograf och Christers erfarenhet inom visuell konst har duon utvecklat en form av performance art, där utställningen både upplevs och skapas av åskådaren.
– Genom att använda beröring och att utesluta vissa sinnen kan man förstärka kroppens närvaro. Tidigare har vi haft utbildade koreografer som lett åskådaren, men i den här utställningen är det två åskådare som får leda varandra. Det är fint att man kommer in på samma premisser, säger Martina.
Plötsligt börjar en röst tala till mig. Rösten ekar, viskar och vägleder oss båda. Den tar skepnaden av främlingen bredvid. Ber mig stänga ögonen. Jag sträcker ut min hand, som möts av en annan. Ju längre tid som går, desto mer försvinner rummet. "Tror du att du kan göra motstånd mot mig, samtidigt som du följer mig?" frågar rösten. Jag släpper inte taget.
Utställningen har fått namnet "Involution", som kan tolkas som en sorts process, eller självförverkligande, via relationer till någonting annat. Den handlar om att utforska vad det innebär att följa, men också att visa motstånd mot en annan människa.
Inspiration har Lundahl och Seitl hämtat av författaren Peter Weiss, som skrev romanen "Motståndets estetik". Den utspelar sig 1937 och i öppningsscenen står tre unga studenter vid Pergamonaltaret i Berlin. De betraktar de antika marmorskulpturerna som föreställer grekiska gudar som utkämpar en strid mot giganterna (som blev en liknelse för folket som kämpade mot nazisterna).
I "Involution" vägleds åskådaren av olika tekniska hjälpmedel för sin upplevelse, men hen är också beroende av en annan människa. En tillit krävs till kött och blod, men också till tekniken. Med hjälp av VR-glasögon, hörlurar och sensorer kliver besökaren in i en annan värld.
– Det är en skillnad mellan att titta och att vara innesluten i något, säger Christian. Berättelsen blir annorlunda beroende på hur vi rör oss.
***
Utställningen pågår på Uppsala konstmuseum till och med 3 oktober.
Verket, som pågår i 25 minuter, kan man ta del av på två olika sätt – i koreografin eller som åskådare. Vill du vara med i själva koreografin bokar du biljett via hemsidan. Två personer kan delta i koreografin åt gången.
Som åskådare behöver du däremot inte boka biljetter.