– Det började för något år sedan med att jag och Cecilia Darle började prata om Perecs bok och hur den beskriver olika rumsligheter, från en boksida till ett lands gränser och rymden, berättar Kristina Bength, konstnär och curator.
De båda tog kontakt med ytterligare sju konstnärer som de själva tycker är intressanta. Som en slags läsecirkel träffades de i varandras kök för att prata om boken och fundera över egna infallsvinklar till den.
Utställningstiteln är densamma som en kultförklarad roman av Georges Perec från 1974 och utställningen är uppbyggd runt de nio medverkande konstnärernas uppfattningar av rumslighet, minnen och speglingar av vår samtid i 1970-talet.
När UNT kommer till Uppsala konstmuseum har sju av dem börjat installera sina verk. De är förutom de redan nämnda Kristina Jansson, Christina Langert, Joanna Lombard, Cecilia Nygren och Malin Pettersson Öberg. Av dem är det bara Kristina Jansson som ställt ut i Uppsala tidigare, som Anna-Lisa Thomssonstipendiat.
Verk av ytterligare två konstnärer står och väntar på upphängning vid väggarna, foton av Mohamed Camara, från Mali och målningar av kubanska Yorjander Capetillo Hernández. Men i sista stund har de två nekats visum, trots att deras Sverigebesök skulle finansieras av Konstnärsnämnden.
En del av verken bär på konstnärernas personliga minnen.
På en vägg ska flera rörliga videoverk av Malin Pettersson, filmade i japanska Fukushima efter tsunamin, monteras.
– Det var ett risktagande att vara där, men det kändes viktigt att uppleva platsen och dess människor efter katastrofen, säger Malin Pettersson Öberg.
Hon har också studerat i Perecarkivet och kan berätta att i Perecs bok "Försvinna" finns en referens till "Upsala", som författaren stavade med ett p, ett lite märkligt sammanträffande.
– Det schweiziska skidlandslaget jobbar mycket med att visualisera rum och höjder inför backhoppningstävlingar. Det har jag arbetat vidare med, säger Cecilia Nygren vid sitt videoverk "My dreams are still about flying".
Varje konstnär har skrivit en egen skönlitterär text, en essä, och vernissagedagen är också releasedag för deras gemensamma bok, där Rebecka Wigh Abrahamsson, intendent på Konstmuseet, har skrivit förordet.
– Jag tänker på vår utställning som en inackorderingsplats för våra verk och boken har titeln "Rummets rymder 1974 - En inackorderingsplats för ihågkomna och glömda rum", säger Kristina Bength.
Vernissage är i morgon, torsdag. Under utställningstiden till och med 20 november blir det en del samarrangemang med Uppsala konsert & kongress, som konserter på Konstmuseet och filmvisning i Konserthuset.