Vernissage för rumsligheter

Tiden och det rumsliga är teman för nästa utställning på Konstmuseet i Uppsala. Nio konstnärer från Sverige, Kuba och Mali har haft en bok som avstamp för utställningen "Rummets rymder 1974".

Minnen. I titthålen till Kristina Bengths installation kan ses rum i koboltblått, minnen av hennes mammas numera nedbrunna lägenhet.

Minnen. I titthålen till Kristina Bengths installation kan ses rum i koboltblått, minnen av hennes mammas numera nedbrunna lägenhet.

Foto: Tomas Lundin

TV+Text2016-09-28 10:00

– Det började för något år sedan med att jag och Cecilia Darle började prata om Perecs bok och hur den beskriver olika rumsligheter, från en boksida till ett lands gränser och rymden, berättar Kristina Bength, konstnär och curator.

De båda tog kontakt med ytterligare sju konstnärer som de själva tycker är intressanta. Som en slags läsecirkel träffades de i varandras kök för att prata om boken och fundera över egna infallsvinklar till den.

Utställningstiteln är densamma som en kultförklarad roman av Georges Perec från 1974 och utställningen är uppbyggd runt de nio medverkande konstnärernas uppfattningar av rumslighet, minnen och speglingar av vår samtid i 1970-talet.

När UNT kommer till Uppsala konstmuseum har sju av dem börjat installera sina verk. De är förutom de redan nämnda Kristina Jansson, Christina Langert, Joanna Lombard, Cecilia Nygren och Malin Pettersson Öberg. Av dem är det bara Kristina Jansson som ställt ut i Uppsala tidigare, som Anna-Lisa Thomssonstipendiat.

Verk av ytterligare två konstnärer står och väntar på upphängning vid väggarna, foton av Mohamed Camara, från Mali och målningar av kubanska Yorjander Capetillo Hernández. Men i sista stund har de två nekats visum, trots att deras Sverigebesök skulle finansieras av Konstnärsnämnden.

En del av verken bär på konstnärernas personliga minnen.

På en vägg ska flera rörliga videoverk av Malin Pettersson, filmade i japanska Fukushima efter tsunamin, monteras.

– Det var ett risktagande att vara där, men det kändes viktigt att uppleva platsen och dess människor efter katastrofen, säger Malin Pettersson Öberg.

Hon har också studerat i Perecarkivet och kan berätta att i Perecs bok "Försvinna" finns en referens till "Upsala", som författaren stavade med ett p, ett lite märkligt sammanträffande.

– Det schweiziska skidlandslaget jobbar mycket med att visualisera rum och höjder inför backhoppningstävlingar. Det har jag arbetat vidare med, säger Cecilia Nygren vid sitt videoverk "My dreams are still about flying".

Varje konstnär har skrivit en egen skönlitterär text, en essä, och vernissagedagen är också releasedag för deras gemensamma bok, där Rebecka Wigh Abrahamsson, intendent på Konstmuseet, har skrivit förordet.

– Jag tänker på vår utställning som en inackorderingsplats för våra verk och boken har titeln "Rummets rymder 1974 - En inackorderingsplats för ihågkomna och glömda rum", säger Kristina Bength.

Vernissage är i morgon, torsdag. Under utställningstiden till och med 20 november blir det en del samarrangemang med Uppsala konsert & kongress, som konserter på Konstmuseet och filmvisning i Konserthuset.

Fakta Georges Perec

Född 7 mars 1936 i Paris, död 3 mars 1982 i Ivry-sur-Seine.

Han var en fransk författare och debuterade 1965 med romanen "Tingen"("Les Choses"). Till hans mest kända verk hör romanen ("La Disparition") "Försvinna", skriven helt utan att använda bokstaven e, den vanligast förekommande bokstaven i franska språket. Han var en stilistisk tekniker, som lekte med strukturer och former.”Livet en bruksanvisning” ("La Vie mode d’emploi" 1978) är en sammanfattning av Perecs litterära experimenterande.

1974, samma år som "Rummets rymder" gavs ut filmatiserade han tillsammans med Bernard Queysanne sin egen roman "En man som sover" 1967.

Han skrev också essäer och var med i den experimentella skrivargruppen Oulipo.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!