Storsatsning på vikingaturism med fokus på Uppsala

Nu kraftsamlar Destination Uppsala i samarbete med näringslivet och andra aktörer för att locka hit utländska turister. Kroken är agnad med ett både historiskt och aktuellt bete – de mytomspunna vikingarna.

Lovisa Sjökvist är en av värdarna för det internationella journalistbesöket, som i bakgrunden får en presentation av Gamla Uppsala museums chef Linda Klementsson.

Lovisa Sjökvist är en av värdarna för det internationella journalistbesöket, som i bakgrunden får en presentation av Gamla Uppsala museums chef Linda Klementsson.

Foto: Göran Sterner

Turism & besöksnäring2023-06-03 05:00

– Vikingarna har väl sällan varit lika mycket i ropet som nu. En hel del beror förstås på succén för tv-serien "Vikings", säger Lovisa Sjökvist, destinationsutvecklare på kommunala bolaget Destination Uppsala.

Hon är en av värdarna för veckans besök av inbjudna journalister från Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Frankrike och jättemarknaden USA. Syftet är att visa upp vad Uppsala har att erbjuda turister som törstar efter kunskap om vikingatiden och för all del även epoken dessförinnan – vendeltiden.

– Men inte bara Uppsala. Det är vi på destinationsbolaget som har tagit initiativet, men tanken med kampanjen är att hela Stockholm-Uppsala-regionen ska dra åt samma håll, så att vi i Mälardalen blir en internationellt attraktiv vikingadestination, säger Lovisa Sjökvist. 

undefined
Lovisa Sjökvist är en av värdarna för det internationella journalistbesöket, som i bakgrunden får en presentation av Gamla Uppsala museums chef Linda Klementsson.

Hon har sneglat på Norge och Danmark, som kommit längre än Sverige i marknadsföringen av sitt vikingaarv. Där har näringsliv och det offentliga gått ihop över kommun- och regiongränser på ett helt annat sätt.

I det nya upplägget ingår även Visit Sweden, Gamla Uppsala museum och The Viking Museum på Djurgården i Stockholm, plus flera privata aktörer inom hotell- och besöksnäringen.

– Vi vill visa att våra besöksmål har olika inriktning och därför kompletterar varandra. Tanken är att det ska vara värt att besöka flera museer och destinationer: Historiska museet i Stockholm, Birka, Gustavianum när det öppnar 2024 och Gamla Uppsala med museum och autentiska miljöer. Längre fram ska även Sigtuna kopplas på, säger Lovisa Sjökvist.

undefined
Ansgarkorset är ett av Birkas landmärken.

Trots stora spelare som Birka och Stockholms museer är det ändå Uppsala som är navet i satsningen. Det är här de utländska journalisterna bor under vistelsen, med dagsutflykter till Stockholm och vikingastaden Birka på Björkö i Mälaren.

– De får ta tåget från Arlanda till Uppsala för att upptäcka hur nära det är hit och hur snabbt det går med tåget. Hotellet ligger intill Resecentrum, och när vi åker till Gamla Uppsala tar vi UL-bussen. Korta avstånd och smidig logistik är några av Uppsalas fördelar, säger Lovisa Sjökvist.

Enligt henne går Destination Uppsala in med totalt cirka 40 000 kronor för att finansiera veckans pr-kampanj. Resten bekostas av andra aktörer, både offentliga och privata.

– Det är väl investerade pengar. Vi kommer att få uppmärksamhet i stora medier i de länder som vi fokuserar på, säger Lovisa Sjökvist.

I höst följs kampanjen upp med att en svensk delegation besöker tre städer i USA och Kanada: Seattle, Toronto och New York.

– Vi kommer att träffa researrangörer och agenter som är specialiserade på Skandinavien och vikingadestinationer. Jag har stora förhoppningar på att arbetet kommer att leda till att bokningarna ökar från nästa vår.

Har Uppsala och Stockholm varit dåligt på att marknadsföra sitt vikingaarv tidigare?

– Inte om man ser till vart och ett av besöksmålen, men den gemensamma styrkan har inte utnyttjats tidigare. Det är det vi vill ändra på nu. Och se till att det finns bokningsbara produkter. Går man in på en sajt i USA ska det vara enkelt att boka resa, vistelse och upplevelser, säger Lovisa Sjökvist.

undefined
Linda Klementsson, enhetschef på Gamla Uppsala museum, välkomnar gärna ännu fler utländska besökare, något som den nu sjösatta satsningen syftar till.

På onsdagsförmiddagen stod ett besök i Gamla Uppsala på schemat. Linda Klementsson, enhetschef på Gamla Uppsala museum, är klädd i tidstypisk dräkt och står redo att ta emot gruppen med utländska journalister.

Hon betonar att kungshögarna intill museet hör till vendeltiden (550–800 e. kr.), det vill säga den tidsperiod som föregick och även överlappar det vi kallar vikingatiden.

– I marknadsföringen känns det helt okej att använda termen vikingatid. Gamla Uppsala täcker ju in även den perioden och vi talar gärna om vikingarna och vikingarnas förfäder. Vendeltiden är ett svenskt begrepp, i engelskspråkiga länder talar man ofta om pre-viking age. Inte alldeles okomplicerat, det medges.

undefined
Mer av den här varan väntar på Vendeltidsfestivalen i Gamla Uppsala i mitten på juni. Så kallade re-enactors duellerar som vikingar.

Linda Klementsson slår därför gärna ett slag för Vendeltidsfestivalen som Gamla Uppsala museum arrangerar 16–18 juni. Då kommer så kallade re-enactors (historiska återskapare) från hela Europa för att visa och gestalta vendeltidens kläder, hantverk och vardagsliv. Familjeaktiviteter och visningar kompletterar.

– Den sortens evenemang är viktiga för att levandegöra kulturarvet och se till att det blir tillgängligt för så många som möjligt. Att det nu görs en gemensam satsning gentemot de europeiska och nordamerikanska marknaderna är enbart positivt, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!