Ola Pehrson Retrospective /Retrospektiv
Redaktörer: Anneli BÀckman, Joa Ljungberg, Saƥa Nabergoj
Art and Theory Publishing
PÄ lÄngfredagen 2006 avled konstnÀren Ola Pehrson i en bilolycka tillsammans med sin fru (konstnÀren Lena Gustavsson) och tvÄ av sina tre barn. NÀr tragedin intrÀffade var Pehrson en av Skandinaviens hetaste yngre konstnÀrer och fortfarande pÄ vÀg upp. Det bildades omgÄende en stiftelse för att förvalta den konstnÀrliga kvarlÄtenskapen och i samband med en retrospektiv utstÀllning pÄ FÀrgfabriken 2009 gavs besökarna möjlighet att förhandsköpa den första monografin om Ola Pehrson. Och nu Àr boken Àntligen hÀr.
Ola Pehrson arbetade ofta med samlande, dokumentation, kartlÀggning, autenticitet och knappt synliga men betydelsefulla strukturer, som i sitt mest kÀnda verk Yucca Invest Trading Plant, dÀr en Yuccapalm kopplas ihop med börsen och fÄr tillgÄng till ljus och vatten i enighet med sina framgÄngar som investerare.
Boken Ola Pehrson Retrospective/Retrospektiv bestÄr av en bildsammanstÀllning av Pehrsons mer betydelsefulla verk och av en samling texter av redaktörerna och andra som arbetade nÀra eller kÀnde konstnÀren. Personliga minnen blandas med verkanalyser, och Àven om den stora tragedin stÄr i fokus Àr andemeningen att Ola Pehrson mÄste bli ihÄgkommen för det han gjorde medan han levde och inte för hur han dog.
Det Àr förstÄs omöjligt att lÀsa boken utan att bli nedslagen över förlusten av all den lysande konst vi aldrig kommer att fÄ se, men det Àr ocksÄ ett nöje att se hur vÀl merparten av Pehrsons arbeten har stÄtt sig under det senaste decenniet. Den tio Är gamla NASDAQ Vocal Index, som översÀtter Nasdaq-börsens svÀngningar till toner som en kör ska framföra i realtid, kunde till exempel ha varit det perfekta soundtracket till de senaste Ärens ekonomiska kris. En sorglig men helt nödvÀndig bok.
Tova Mozard
Ghost Light
Text: Jörg Heiser
Bokförlaget Arena/SAK
Var börjar verkligheten och var slutar fiktionen? Det Ă€r en Ă„terkommande frĂ„ga i Tove Mozards fotobaserade konstnĂ€rskap, som konsekvent utforskar â i första hand amerikanska â populĂ€rkulturella schabloner.
Ghost light utkom i samband med en stor retrospektiv utstÀllning av Mozards bilder och filmer pÄ Kulturhuset i Stockholm i vÄras, och Àr dessutom Sveriges allmÀnna konstförenings Ärsbok, vilket Àr en Àra som bara brukar tilldelas de allra mest etablerade.
Tove Mozard besöker platser för filminspelningar, Äterskapar scener, stiger ut och in i miljöer som verkar mer bekanta Àn de borde och tangerar hela tiden en stor gemensam bildbank. Ibland nÀrmar hon sig med ett storstilat allvar pekoralet, men lika ofta vÀljer hon en humoristisk underton och dÄ blir det i allmÀnhet briljant.
I botten av Tove Mozards spÀnningsladdade konst, och i blÀddringen av den sobert formgivna Ghost Light, finns en smygande kÀnsla av att vi alla Àr manusförfattare till ett drama som skrivs i samma stund som det framförs och regisseras av oss sjÀlva. Det Àr inte underligt att vi sÄ ofta kommer till korta.
LG Lundberg
Eat your animal crackers
Rönnells antikvariat
âEtt mĂ„leri sĂ„ laddat med bĂ„de nĂ€rhet och en markerad distans att man nĂ€stan tappar andanâ, skrev Cristina Karlstam hĂ€r pĂ„ UNT:s kultursida nĂ€r den högst egensinniga mĂ„laren LG Lundberg stĂ€llde ut pĂ„ Teatergalleriet för nĂ„gra Ă„r sedan. Och det Ă€r verkligen en trĂ€ffande beskrivning. Lundbergs mĂ„leri â i Ă„ratal bara nĂ€rgĂ„ngna bilder av stĂ€ngsel, sedan lika instĂ€ngda och paradoxalt befriande skĂ€rgĂ„rdsbilder â fĂ„ngar liksom sin betraktare i ett spĂ€nningsfĂ€lt som kastar sig mellan olika poler och Ă€r man inte rustad med en sanslös viljestyrka eller radiostyrda skor blir man lĂ€tt stĂ„ende framför verket mycket lĂ€ngre Ă€n man hade planerat.
Den smÄtt oemotstÄndliga Eat your animal crackers tar, med texter av Martin Schibli och galleristen Bo A. Karlsson och ett rikt bildmaterial, upp Lundbergs tidiga konst, frÄn mitten av 1960-talet och nÄgra Är in i nÀsta decennium.
Det Àr slÄende hur frÀscht LG Lundbergs tidiga mÄleri fortfarande framstÄr fyrtio Är efter sin tillkomst, och Schibli resonerar kring vilka kvaliteter som har gjort att Lundberg klarat tidens nötning sÄ mycket bÀttre Àn mÄnga av sina kolleger. Ett av svaren Àr att Lundberg som autodidakt inte prÀglades av Konstakademien, som pÄ 60-talet befann sig i ofas med tiden och hade nÄgot av en svacka. Ett annat Àr att han inte laddade sina bilder med ideologi, utan snarare med det intresserade seende som ofta har visat sig vara en stÄende kvalitet.
Eat your animal crackers Àr utgiven av Rönnells antikvariat, och kan bara beskrivas som Ànnu en storstilad kulturgÀrning av en av Sveriges viktigaste aktörer.