Daria, 27, startade webbmagasin – har nu 200 000 läsare

Det hela började när sex Uppsalastudenter satt och pratade i ett studentrum. Idag har nättidskriften Kult Magasin 200 000 unika läsare per år och bevakar allt ifrån stora festivaler till smala diktsamlingar.

Daria Spitza startade Kult Magasin. "Målet är att vara en självklar plattform för kulturjournalistik", säger hon.

Daria Spitza startade Kult Magasin. "Målet är att vara en självklar plattform för kulturjournalistik", säger hon.

Foto: Filippa Kindblom

Tidningar2024-02-28 05:00

Hösten 2019 fick den då 22-åriga Uppsalastudenten Daria Spitza en idé. Hemsidan Festivalrykten hade precis lagt ner och Daria blev utan plattform för sin musikjournalistik.

– Det uppstod ett tomrum för mig och det är så höga trösklar in i kulturjournalistiken. Hur börjar man skriva när man är 20 och saknar kontaktnät? Jag ville skapa något nytt och mer inkluderande, dit unga skulle kunna vända sig för att skriva och läsa om kultur.

Med amerikanska magasin som Pitchfork som inspirationskälla började hon tillsammans med fem kursare på medie- och kommunikationsprogrammet spåna på en digital kulturtidskrift för och av unga.

Resultatet lanserades 1 januari 2020: kultmagasin.se.

– Då visste vi ingenting om hur man gjorde, om det ens skulle gå. Skulle man ge oss biljetter till konserter? Skulle kändisar vilja ställa upp på intervju?

undefined
Daria Spitza kommer ursprungligen från nordöstra Göteborg, men flyttade 2018 Uppsala för att läsa medie- och kommunikationsprogrammet. Det var under sin studenttid i Uppsala som hon startade KULT Magasin.

Sedan följde fyra år av oavlönat arbete för redaktionsmedlemmarna. I perioder har Daria jobbat uppemot en heltidstjänst, parallellt med studier och annat jobb. 

Arbetet har gett resultat – under 2023 hade tidskriften nästan 200 000 unika läsare. Men sidvisningar är inte det enda måttet på framgång, menar Daria.

– Jag tycker det är viktigare med hur många som känner till oss. Jag blir lika förvånad varje gång unga personer vet vilka vi är. Målet är att vara en självklar plattform för kulturjournalistik.

Trots att Kults målgrupp är personer mellan 18 och 30 är det inte bara bland dem som tidskriften är välkänd, utan också högre upp i kultureliten. Bland annat läser Expressens kulturchef Victor Malm Kult varje vecka för att hålla sig uppdaterad.

– Nu när vi åker på Bokmässan och Way Out West vet kulturpersoner vilka vi är. Det hade jag aldrig kunnat föreställa mig.

Av samma anledning får Daria allt oftare agera referens på olika jobbansökningar. Kult har etablerat sig som en plantskola för unga skribenter, som fått skriva för titlar som DN, Expressen, GP och UNT.

undefined
Ett tidigt redaktionsmöte på studenthemmet Nedre Fjellet i Uppsala med Daria (bakom kameran) och hennes kursare. Från vänster: Stina Meyerson, Lejla Cato, Ellen Algren, Andreas Hörmark, Tobias Sundin.

I dag har alla i den ursprungliga redaktionen slutat, förutom Daria som fortfarande är chefredaktör och ansvarig utgivare. Redaktionen består nu av totalt 67 redaktörer, skribenter, illustratörer och fotografer runt om i hela landet – något som de flesta kulturredaktioner bara kan drömma om.

Antalet medverkande möjliggör den breda bevakningen, där Kult täcker alltifrån Sveriges största musikfestivaler till teateruppsättningar på fristående scener och recensioner av okända debutromaner.

Bredd är också ledordet för rekryteringen av skribenter.

– Vi bryr oss såklart om kvaliteten på texterna, men skribenternas intressen, perspektiv och geografiska hemvist är minst lika viktiga. Vi tänker att om vi har en varierad redaktion som skriver om det de tycker om, så kommer det täcka in vad unga vill läsa, förklarar Daria.

undefined
"Jag älskar ändå den här stan", säger Daria Spitza när hon blickar ut över ett Uppsala i gråskala. Efter sin examen 2021 jobbade hon två år som kommunikatör på en kvinnojour i Stockholm, men valde att bo kvar i Uppsala.

Allt arbete sker fortfarande ideellt. Daria ser det som en frihet snarare än en begränsning.

– Vi drivs inte av lönsamhet, så arbetet bygger helt och hållet på att de medverkande gör grejer de vill göra. Därför blir det ett bra komplement till den avlönade kulturjournalistiken.

Kult finansieras genom stöd från Kulturrådet och stödprenumerationer via Patreon. Sedan 2023 finns också möjlighet att annonsera på sidan. 

Lönearbete ligger dock långt in i framtiden.

– Om vi ska erbjuda arvode ska det vara ordentligt. Till dess vinner vi mer på att jobba ideellt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!