Kevin Spacey – vem? I många hem där den nätbaserade filmtjänsten Netflix strömmar rörliga bilder varje dag heter de mest eftertraktade personligheterna snarare Paddington och Twilight Sparkle.
Även om den Kevin Spacey-frontade serien "House of cards" blivit en kreddig succé är cheferna på Netflix medvetna om att det ofta är barnen som styr framför tv:n.
I en intervju med USA Today för snart ett år sedan sade inköpschefen Ted Sarandos att det är strategiskt viktigt för bolaget med barn som användare.
– Prenumeranter som ser på barnprogram på Netflix tenderar att använda tjänsten mycket mer. Barn ser ofta samma avsnitt om och om igen, vilket passar bra med tanke på modellen vi använder oss av, sa Ted Sarandos.
Det påbörjade paradigmskiftet i vår mediekonsumtion märks tydligt hos de allra yngsta. Även om 83 procent tittar på vanlig linjär tv dagligen, ägnar en genomsnittlig 3-6-åring också strax över tre timmar per dag åt konsumtion av elektroniska medier och 79 procent av dem har tillgång till en surfplatta, enligt en undersökning presenterad av SVT.
Kampen om småbarnens tid är hård. Bara ett par dagar efter att svenska tidningar skrivit om hur MTG-ägda Viaplay lyckats ta över rättigheterna till 1 200 Nickelodeon-serier från Netflix, hör det amerikanska bolaget av sig och erbjuder en intervju med vicepresidenten för programinköp, Kelly Merryman.
Hon kallar Nickelodeon-förlusten för "ett val" och vill inte avslöja hur stor andel av Netflix användare som tittar på barnprogram. Hon pratar hellre om hur tjänsten fungerar.
– Det jag kan säga är att barnprogrammen är en viktig del av vårt erbjudande. Vi vill erbjuda en härlig upplevelse, som man kan skapa själv och som blir bättre ju mer man använder den, säger Kelly Merryman på telefon från Kalifornien.
Hon syftar då på de algoritmer som noterar vilket material man tittar på och föreslår nya program.
– Man skapar sin egen profil som också kan skifta över tid, en femårig flicka kanske tittar på "Krambjörnarna" nu men när hon blir äldre kanske hon väljer nya förslag, som "Violetta", en Disney-serie för tween-flickor.
Vad innebär kvalitet för Netflix när det gäller barn?
– Vi letar efter riktigt bra historieberättande. Vi erbjuder våra egna originalserier och vi hittar partners som DreamWorks eftersom de vet hur man berättar bra historier.
Den nya tekniken har inte gått public service förbi. Barnkanalens app och nya Play-spelare, som lanserades i april i år, är ett resultat av att siffrorna för traditionell barn-tv rutschade brant nedåt under 2012. Och det har gett resultat, enligt SVT har tittandet på Barnkanalen.se ökat med 370 procent bara det senaste året.
– I grunden tycker jag att det har varit positivt med de nya tjänsternas intåg för det har tvingat oss att utveckla oss och att skärpa till våra tjänster för att vi ska bli superrelevanta, säger Safa Safiyari, chef för Barnkanalen.
Han ser egentligen inte Netflix, Viaplay och liknande tjänster som stora hot. SVT:s största konkurrent är snarare Youtube, som har en helt annan affärsmodell men som också är i rörlig-bild-branschen och lockar barn med tillgång till mobiler och surfplattor.
Safa Safiyari tycker sig märka att barnutbudet blivit en större fråga nu, vilket han tror är positivt för att höja barnkulturens status.
– SVT har en enorm kompetens på området, vi har gjort barnprogram i 50 år och speglar barn som bor i Sverige. Vi har ett brett utbud och ett redaktörskap som alltid tar avstamp i barnperspektivet. Min målsättning är att vi om fem år fortfarande ska vara starka och taggade på att höja vår kompetens. (TT)