Birgitta Egerbladh är självlärd inom musiken, men har fått den i arv från sin jazzspelande pappa och sin farbror Berndt Egerbladh. Hon har studerat vid Danshögskolans pedagoglinje och koreograferat vid de större teatrarna. Birgitta har rötter i Umeå och genom sin farfar Ossian. Han var lärare, hembygdsforskare, genealog och filosofie hedersdoktor vid Umeå universitet. Hedersdoktor vid samma universitet är också sondottern Birgitta (2013). Birgitta har fått många utmärkelser bland dem Cullbergstipendiet 2001 och Svenska Dagbladets Thaliapris 2004. Hennes verklista är lång och till den fogas nu Som i en dröm, en dansteater på Uppsala stadsteaters stora scen i samarbete med skådespelare som dansar och talar. Det skall bli ”väldigt roligt, litet galet och mycket igenkänning”, utlovar förhands informationen.
En vecka senare den 11 februari är det dags för nästa kvinna, dramaturgen och dramatikern Mia Törnqvist, att på lilla scenen presentera sitt verk Verklighetens folk, en ”elak komedi ... med bråddjup om sanningar som måste skrivas om för att passa in i bilden av verkligheten”. Så här beskrivs pjäsen: ”På en teater har man på uppdrag av regeringen dragit igång ett stort projekt med ambitionen att ställa verkligheten på scen. En pjäs ska skrivas om barnfattigdom men uppdragsgivaren, Rädda Barnen, blir inte nöjd. Så vems bild av verkligheten är det som ska presenteras?”
Greta Sundberg är kvinnan bakom den nyskrivna pjäsen Långt härifrån med röster från verkligheten. Hon har tillsammans med teaterns pedagoger gjort research och besökt två mindre orter i norra Uppland. Elever ur årskurs 8 samt en grupp ensamkommande killar har bidragit med sina erfarenheter och upplevelser. Pjäsen ges i 24 skolföreställningar för åk 7-9 elever ifrån hela länet och med tre offentliga föreställningar på påsklovet på Ettanscenen med urpremiär den 30 mars.
Om tango handlar Real talk av och i regi av dramaturgen Alma Lindé med urpremiär den 7 april på Uppsala stadsteaters verkstad. Det är en examensproduktion från StDH (Stockholms dramatiska högskola). Skådespelare från Uppsala stadsteater och tio tangodansare berättar om tangons ursprung och hur den uppstod i Buenos Aires slum ”som ett gemensamt språk mellan immigranter, luffare, nattfjärilar och annat löst folk. Språket som växer fram är direkt och avskalat – ett real talk utan ord där lyssnandet är lika viktigt som påståendet.”