Stadsteatern blåser liv i världens mest kända mord

En moderniserad och filmisk variant av Shakespeares "Julius Cæsar" är först ut av vårsäsongens premiär på Uppsala stadsteater. "Vi ser fram mot 2023, stärkta av en höst med goda publiksiffror", säger teaterchefen Petra Brylander.

Aksel Morisse spelar huvudrollen i "Julius Cæsar", Shakespeares pjäs som moderniserats av regissören och dramatikern Jonas Österberg Nilsson.

Aksel Morisse spelar huvudrollen i "Julius Cæsar", Shakespeares pjäs som moderniserats av regissören och dramatikern Jonas Österberg Nilsson.

Foto: Carl Thorborg

Teater2022-10-27 19:00

Många teatrar har haft svårt att locka tillbaka publiken efter de två pandemiåren 2020 och 2021. Det gäller inte Uppsala stadsteater, enligt Petra Brylander. Hon noterar ett stort publikintresse för alla produktioner. 

Höstsäsongen har visserligen bara hunnit halvvägs, men redan nu slår Petra Brylander fast att det ser lovande ut.

– Jämför man publiksiffrorna med hösten 2019 så ligger vi nästan lika bra till. Och då ska man veta att den hösten var riktigt stark, säger hon.

Varför har Uppsala stadsteater klarat sig så pass bra?

– Det kanske låter skrytigt, men jag tror att det finns flera orsaker. Vi är bra på presentation och kommunikation. Kvaliteten är hög, repertoaren bred och vi har ett högt förtroende hos publiken. Dessutom stängde vi aldrig ned helt under pandemin. Även om bara 50 personer tilläts i salongen så spelade vi.

undefined
Petra Brylander gläds åt att Uppsala stadsteater håller krisen på avstånd. Varken postpandemiska effekter eller inflation tycks bita på publikintresset.

När pandemins strypgrepp började släppa så blev nästa problem tydligt – svenskarnas alltmer urholkade privatekonomi. Det är ett orosmoln inte minst för kulturbranschen. Petra Brylander gissning är att Uppsala stadsteater ändå kommer att klara sig bättre än exempelvis privata aktörer eftersom biljettpriserna ligger på en lägre nivå.

– De billigaste biljetterna till vår stora föreställning just nu, "Arsenik och gamla spetsar", kostar 140 kronor. Och några planer på höjda biljettpriser har vi inte. 

Efter nyår väntar tre premiärer och två nypremiärer. Först ut är regissören och dramatikern Jonas Österberg Nilssons version av Shakespeares "Julius Cæsar" (28/1) med fokus på världshistoriens kanske mest kända mord.

– Pjäsen spelas sällan numera. Jonas har gjort en helt ny version med en politisk udd som träffar samtiden, säger Petra Brylander. 

Jonas Österberg Nilsson har arbetat nära scenografen Sven Haraldsson och filmfotografen Andrea Grettve och skapat en scenföreställning där teater och livsfilm möts. I huvudrollen ses Aksel Morisse.

I "Utkantssverige" (24/4) överför komikerduon Åsa Asptjärn och Gertrud Larsson sin prisbelönta humorserie i Sveriges Radio till scenen. "Olofolof" (25/3) är en nyskriven kabaré om Olof Rudbeck, en av historiens mest kända Uppsalaprofiler. Bakom verket står Hans Marklund och Anders Lundin. Dessutom får hiphopföreställningen "Bra där" (19/4) och "De förlorade hjältarnas land" (22/4) nypremiär.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!