Michael Cocke är på väg mot en teaterrepetition i Gävle när UNT får tag i honom. Under lördagen ska en stor gala anordnas i Berns Salonger i Stockholm till minne av Fadime Sahindal, där en scen från hans uppsättning ”Kärleken är fri?!” kommer att spelas.
– Scenen är skriven av dramatikern Dimen Abdulla och rör sig över tid och rum där det i centrum finns flicka. Hon står blodig på en äng och hennes bror försöker skydda henne. Den handlar om hur unga flickor som blir utsatta tvingas bära det själva för att inte riskera att någon får veta att de inte längre är oskulder, berättar han.
Att arbeta med ett så svårt tema som hedersrelaterat våld är något Michael Cocke har kommit att ägna mycket tid åt. Under tidigt 2000-tal satte han upp föreställningarna ”Elektras systrar”, ”Elektras Bröder” och ”Elektra Show” på Uppsala stadsteater. De berättade alla om hur det är att leva inom hederskulturer i Sverige. Nu har han tagit det vidare med ”Kärleken är fri?!” för Folkteatern Gävleborg.
– Att arbeta med de här frågorna har blivit som ett livslångt uppdrag jag har fått av alla de ungdomar jag mött. Man får en sådan insikt i hur livet ser ut för dessa ungdomarna och deras kamp för frihet. Och jag slås ständigt av vilken möjlighet teatern har att kunna belysa frågorna bortom den polemiska debatten. Den blir en plats där ingen behöver känna sig ensam eller utelämnas som person.
Pjäsen de spelar nu är en samling scener där olika perspektiv på hederskulturen gestaltas och problematiseras. Föreställningen ingår i Allmänna Arvsfondens projektet ”Kärleken är fri ”som drivs av Rädda Barnen. Under en skolvecka får ungdomarna förutom att se teater träffa bland annat polis, socialtjänst, frivilligorganisationer och ha samtal i klassrummet.
– Många unga jag har träffat känner att de vill stå upp för sina och sina vänners rättigheter. Och då projektet under ett par veckor var i Huddinge utanför Stockholm valde över femtio ungdomar att söka hjälp. Man blir nästan rädd, men det är också fantastiskt att se vilken kraft teatern har i att ingjuta mod i människor.