Starka kvinnor i scenernas rampljus

Många kvinnor har varit i konstnärligt fokus på scenerna under året. Susanne Sigroth-Lambe blickar bakåt på ett ljust teaterår.

I början av året hade Marianne Lindberg De geers uppsättning av "Flickvännen" premiär på Uppsala stadsteater.

I början av året hade Marianne Lindberg De geers uppsättning av "Flickvännen" premiär på Uppsala stadsteater.

Foto: Micke Sandström

Teater2019-12-22 07:00

Scenkonståret i Uppsala inleddes med två dagar långa internationella dans och performancefestivalen K.R.O.P.P. på Konserthuset. I år ville festivalen och dess konstnärliga ledare Su-En förmedla nya perspektiv på kroppen och dess uttrycksmedel. Och nya perspektiv är aldrig fel.

Uppsala stadsteater gav  en dramatisering av "Flickvännen", Karolina Ramkvists hyllade roman. Mångkonstnären Marianne Lindberg De Geer, som både gjort den och regisserade, fick äntligen till sin urpremiär. Ett projekt som initierades för fyra år sedan på Stockholms stadsteater, men som lades i malpåse. Fram till nu.

Under våren gav också skådespelaren Gustav Levin sin suggestiva avskedsföreställning "Trumbäraren" efter  30 år som anställd på Uppsala stadsteater. 

Den Uppsalabaserade Teater C delade sig i två grupper, Uppsalas fria teater och Östfronten.Östfronten gav musikteaterföreställningen ”Dom första tjugo”, bland annat på UKK. Uppsalas fria teater djupdök i kvinnohistoria och spelade "Sally",  om kanalsimmerskan Sally Bauer, tillsammans med radarparet Kesselofski och Fiske.

Grunden till kvinnlig rösträtt i Sverige lades för hundra år sedan och Uppsala stadsteater uppmärksammade detta under hösten. Det har väl aldrig varit så många kvinnliga dramatiker, regissörer, ja hela konstnärliga team bestående av kvinnor bakom föreställningarna i Uppsala stadsteaters höstprogram förut.

Såväl regissör som scenograf och kostymmakare  bakom "Tre vintrar" var kvinnor, Anja Suša,  Ulla Kassius och  Maja Mirković bildade en konstnärlig triad bakom en ensemble som berättade en släkthistoria med mammor, systrar och döttrar i fokus.

Rollistan hade många kvinnliga skådespelare i "Pennskaftet", dramatiseringen av Elin Wägners klassiska roman om bland annat kvinnlig jämställdhetskamp när förra seklet var ungt. Regi av Maria Löfgren.

Och så det tysk-svenska musikteatersamarbetet "The broken circle" på det, en av höstens mer helgjutna upplevelser på Stadsteatern.

Det var bara tre av höstens föreställningar som regisserades av män. ”Cyrano” i regi av Jonas Österberg Nilsson var ny,  medan Aksel Morisses bearbetning av ”Doktor Glas” och Ronny Danielssons ”Bröderna Lejonhjärta” hade nypremiärer. 

Lekfulla improvisationsgruppen Teater Prego firade tioårsjubileum. Fina barnteaterscenen Den lilla teatern fyllde 30 år och firade med en vecka gratis barnkultur och inte bara på den egna lilla scenen utan också på några fler ställen i Uppsala län.

Anrika och rara dockteatergruppen Teater Spektaklet gick i pension efter mer än fyrtio år i Thalias tjänst och efter att ha spelat för generationer av smååringar. Hur det nu ska gå med Den lilla teatern på St Persgatan är oklart, men den andra av de två grupperna som driver den lilla salongen, Panikteatern, jobbar vidare och får dessutom höjt verksamhetsbidrag för kommande året.

Även Reginateaterns chef, Maria Björk, gick i pension under hösten, en stark kraft som lämnar ordentliga spår efter sig i verksamheten på Uppsala kommuns gästspelsscen.

De stora Stockholmscenerna Dramaten och Kulturhuset stadsteatern stängde båda två sina stora centrala scener för renovering under hösten. Båda teaterhusen kunde återfinnas på mindre scener runt om i huvudstaden. Mesta upplevelsen där är nog Dramatens uppsättning på Elverket av "Häxjakten" i september. Men en teatersugen Uppsalabo väntar ivrigt på att de ska återta sina stora scener i city igen.

Årets scenkonst

Susanne Sigroth-Lambe sammanfattar teateråret 2019. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!