”Det är med stor glädje som jag nu presenterar min första repertoar på Uppsala stadsteater. Jag vill att vårt teaterår ska skära genom samtiden. Vi borrar ner oss i frågan om människans frihet och den enskilda människans val. Vem är offer och vem är förövare?”, säger Petra Brylander, teaterchef.
I höst iscensätts ”Carmen” av den tyska regissören Anna Bergmann tillsammans med ensemblen och ett tyskt team.
– Teater och opera i ett är konst för framtiden, säger Anna som hyllats i Europa för sina uppsättningar av just klassiker som Puccinis La Bohème och Shakespeares Mycket väsen för ingenting.
”Uppgång och fall” regisseras av Sara Giese som nu är tillbaka på teatern. Hon återvänder även 2018 med ”Det finns inget att vara rädd för”, Johan Heltnes berättelse om upplevelser på vägen ut ur ett hårt kontrollerat liv kring Livets ord.
– Nu liksom förr lever vi i en värld som utstått och ännu utstår krig och förföljelse, hot och trakasserier. Vad krävs då av oss för att leva i fred med oss själva och varandra? undrar Dennis Sandin, som regisserar ”Fahrenheit 451”.
Astrid Lindgrens ”Bröderna Lejonhjärta” får premiär i november.
– Jag har alltid drömt om att få göra Bröderna Lejonhjärta för teaterscenen därför att den speglar mänskligheten, den visar hur lojalitet och vänskap är absoluta byggstenar för en värld i fred. Genom Nangijala, Nangilima, Törnrosdalen, Körbärsleden, Grim och Fjalar möter vi hopp, mod och kärlek i kampen mot en tyrann som håller sitt folk i fångenskap. Och bröderna lyckas, besegrar tyrannen och hans ondskefulle drake och befriar alla förtryckta själar, säger Ronny Danielsson, regissör.
”Massakerguden” är höstens sista premiär. En absurd komedi om föräldraskap och samhällets sönderfall av franska dramatikern Yasmina Reza i regi av danske Anders Lundorph.