Orden i fokus i ny teaterpremiär

Agota Kristofs hyllade roman kom ut i nyöversättning förra året. Nu ska den ges som monolog på Uppsala stadsteater.

Simon Reithner och Emil Brulin har tagit sig an Agota Kristofs hyllade roman för att göra scenkonst av den på Uppsala stadsteater.

Simon Reithner och Emil Brulin har tagit sig an Agota Kristofs hyllade roman för att göra scenkonst av den på Uppsala stadsteater.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Teater2020-03-04 07:00

– Jag såg "Den stora skrivboken"som pjäs med brittiska Forced Entertainment, för ungefär fem år sedan och blev helt golvad. Sedan dess har jag velat jobba med den texten, säger Simon Reithner, skådespelare på Uppsala stadsteater.

Han har gjort en dramatisering av Agota Kristofs roman för scenen. Tillsammans med skådespelarkollegan Emil Brulin regisserar han nu sig själv i rollen. Eller snarare i rollerna. Bokens myller av personer ska vara med. Enligt Simon Reithner är han mycket trogen bokens text i dramatiseringen.

Agota Kristofs "Den stora skrivboken" är en roman om vad som kan hända med människor under ett krig. I handlingens centrum finns ett par tvillingpojkar. När fadern åker till fronten och deras mor inte kan mätta dem längre i Stora staden  får de flytta till sin elaka mormor, kallad "Häxan", i en by på landet. Pojkarna får hitta på egna metoder för att uthärda övergrepp, våld och svält. De berättar om sina upplevelser, nyktert och precist, i en skrivbok. 

Romanen är den första delen i en trilogi och i den senaste svenska utgåvan finns alla tre delarna med, även "Beviset" och "Den tredje lögnen". Här omkullkastas det mesta av den första delens handling, allt vrids till andra perspektiv. Själva berättandet är i fokus.

– Berättelsen är väldigt egen. Den lyfter fram det värsta i människan, men även godhet, som också kan finnas där. Och vem är det som berättar egentligen? Vem är huvudpersonen? Egentligen verkar själva skrivboken och skrivande ha huvudrollen, säger Simon Reithner.

– I gestaltningen måste man förhålla sig till språket som är kargt. I en monolog måste man också fånga publiken. Det gäller för Simon att inte bli för inställsam mot den, att inte lägga in mer i texten än vad som finns där, säger Emil Brulin.

De båda har också arbetat fram föreställningens scenografi. På scenens fond och på scengolvet, samt på ett par resväskor håller Simon Reithner på att handskriva bokens text.

–  Det är ungefär 12 000 ord och  det tar sin tid. Jag har varit kvar här många sena kvällar för att skriva, berättar han.

De båda skådespelarna har känt varandra sedan de gick i gymnasiet i Stockholm, men det är först nu de möts i ett gemensamt projekt. Emil Brulin repeterar annars "Årets svensk" (premiär 4 april) och Simon Reithner har en mindre roll i "Pitbull" ( som hade premiär 26 februari).

Premiär av "Den stora skrivboken" blir på scenen Intiman 7 mars.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!