Hon kallar dem en förstahandskÀlla i samhÀllsdebatten, alla de tonÄrstjejer som Àr systrar, kompisar eller skolkamrater till offren för det dödliga vÄldet. Men det Àr en förstahandskÀlla som inte hörs, konstaterar hon.
ââDe sitter pĂ„ en kunskap och en inblick i en vĂ€rld som vi som vuxna inte fĂ„r tillgĂ„ng till.
Tillsammans med Arina Katchinskaia, som spelar en av de tre tjejerna i pjÀsen, intervjuade hon unga Malmötjejer om deras livshistorier och drömmar med sikte pÄ ett pjÀsmanus. Vad skulle de vilja sÀga om de fick stÄ pÄ Möllan med en megafon och prata med hela Malmö?
ââDet vĂ€xte fram under nĂ„gra trĂ€ffar. Det var ganska snabbt som vi insĂ„g att just de hĂ€r tjejerna berörs av den hĂ€r problematiken som Ă€r vĂ€ldigt samhĂ€llsaktuell, sĂ€ger Sara Khaledi.
PjÀsen sÀtts upp i samarbete med Fryshuset, som har ett brett kontaktnÀt bland Malmös unga. Det Àr viktigt att deras berÀttelser lyfts fram, anser Rebecka Eriksson, Fryshusets verksamhetsstrateg.
ââVi som jobbar nĂ€ra ungdomarna stĂ„r dĂ€r med en massa fantastiska, sorgliga, tragiska berĂ€ttelser som de delar med sig av till oss, som vi inte vet vad vi ska göra med. Alla borde fĂ„ höra det hĂ€r, men vi har inte alltid tiden eller resurserna för att sprida det.
Misstror vuxna
Misstron mot vuxenvĂ€rlden och de hemligheter som unga bĂ€r pĂ„ gjorde intryck under intervjuerna med Malmötjejerna â men ocksĂ„ deras drömmar.
I centrum stÄr de tÀtt sammansvetsade kompisarna Nora, Samina och Aida och vad som hÀnder med dem nÀr vÀnnen Younes blir mördad i Malmö. De blir direkt drabbade av vÄldet.
ââVi fĂ„r följa dem nĂ€r de försöker plocka upp sig sjĂ€lva, plocka upp livet igen efter den tragedin och sorgen, sĂ€ger Sara Khaledi.
Ămnet Ă€r svart och blytungt. PjĂ€sen Ă€r skriven för en ung publik, men det finns ingen anledning att hĂ„lla tillbaka, tycker Yasmine Seifi, som spelar Nora.
ââJag vĂ€jer inte undan för de jobbiga kĂ€nslor som kan komma upp, för jag vet att det Ă€ndĂ„ inte Ă€r en brĂ„kdel av vad som kĂ€nns i verkligheten.
KĂ€rlek och komik
Trots allt Àr det lÄngt ifrÄn en mörk och tung pjÀs, understryker hon.
ââDet som gör att det blir fint Ă€r att det Ă€r mycket kĂ€rlek och mycket komik i dessa scener. SĂ„ det Ă€r absolut inte en tung, dyster förestĂ€llning, för det vi vill göra Ă€r ju att spegla att det finns en innerlig, idealistisk, drömlik kĂ€nsla hos dessa ungdomar.
PjÀsen skildrar ocksÄ hur tjejerna stöttar och finns dÀr för varandra, berÀttar Pierina Rizzo, som spelar Aida.
ââDen tar upp jobbiga saker, men det finns ju Ă€ndĂ„ ett hopp. Temat Ă€r ocksĂ„ deras drömmar. De Ă€r sĂ„ unga att deras drömmar verkligen har en chans att bli sanna fortfarande.
Risk för avhumanisering
För Sara Khaledi, som gick ut Teaterhögskolan 2020, blir det regidebut.
ââJag vill att teatern ska kunna fĂ„nga alla olika röster och dĂ€rför kĂ€ndes det hĂ€r projektet sĂ„ kul och viktigt.
SamhÀllsdebatten om skjutningar avgrÀnsas ofta till att bara handla om vissa snÀva grupper, tycker hon. Risken med det Àr ett slags avhumanisering av dem som berörs.
ââGenom att bredda och ta in alla andra som ocksĂ„ berörs sĂ„ hoppas jag att vi nĂ„gonstans kan se att problemet inte bara gĂ€ller en viss grupp, utan faktiskt ta ett kollektivt ansvar för problemet och se att det Ă€r barn vi pratar om. Det Ă€r barn som vittnar om vĂ„ld och dĂ€r mĂ„ste vi som samhĂ€lle nĂ„gonstans vakna till liv, sĂ€ger Sara Khaledi.
PjÀsen sÀtts upp av Unga Malmö Stadsteater pÄ Inkonst i Malmö och har premiÀr den 3 mars.