Musikal om döden och livet får urpremiär

En feel good-musikal om döden är en kul utmaning att jobba med, tycker Erik Gedeon. Snart har den urpremiär på Uppsala stadsteater.

Allating sjungs i "Meningen med döden", pjäsen är genomkomponerad. Musiken i den har en särskild kraft menar skådespelaren Åsa Forsblad Morisse och musikern Sanna Hodell.

Allating sjungs i "Meningen med döden", pjäsen är genomkomponerad. Musiken i den har en särskild kraft menar skådespelaren Åsa Forsblad Morisse och musikern Sanna Hodell.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Teater2020-01-21 07:00

– Egentligen handlar föreställningen om livet, säger Sanna Hodell som är pianist i föreställningen "Meningen med döden".

–  Och döden också. Man kan säga att den berättar om olika inställningar till livet, och att allt skildras med en varm och humoristisk ton, säger Åsa Forsblad Morisse.

Båda verkar helt uppfyllda av musikalen "Meningen med döden", när vi ses i foajén strax före dagens repetitioner. De berättar engagerat om handlingen som har en intrikat intrig. Fyra, eller kanske till och med åtta personers livsöden flätas samman på Uppsala stadsteaters stora scen, som föreställer Café la vie.

I rollerna finns också Elisabeth Wernesjö,  Steve Kratz och Lucas Krüger.

–  Alla möjliga dödsorsaker får sig en släng, flera åldrar är med och livshistorier berättas, säger Sanna Hodell.

–  Föreställningen utspelas i kaféets enda rum som blir till ett eget universum. En man och en kvinna börjar berätta historier för varandra. Så dyker kvinnan och mannen i deras berättelser upp och börjar agera. Kvartettens berättelser går i och ur varandra, förklarar Åsa Forsblad Morisse.

 Kanske de också speglas i orkestern, som även den består av två män och två kvinnor. Förutom Sanna Hodell är det kapellmästaren Tomas Ebrelius på fiol, Emma Beskow på cello och Clas Lassbo på gitarr.

Pjäsens författare  och kompositör, tillika regissör Erik Gedeon, är mer koncis när han berättar om handlingen.

–  Det handlar om en suicidal man som träffar en obotligt sjuk kvinna på ett kafé, säger han.

– Det pratas ofta om att vi ska älska och hylla livet, men varför har vi så svårt med döden? Den ska helst tystas ned. Vi lever i ett dödsfientligt samhälle där vi ständigt ska hindra varann från att dö –  även om vi nu skulle vilja det. Det finns så mycket lögn i det där. Jag tycker att det måste finnas möjligheter att dö värdigt om och när man vill.

Han tycker att just i detta, i ämnets existentiella djup, fanns utmaningarna i att skriva och komponera musikalen.

–  Att tala om livet kan bli så klichéfyllt. Det är mer utmanande att ha döden som samtalsämne. Det paradoxala är att "Meningen med döden" är en feel good-pjäs, där jag velat lägga in värme och humor, säger han.

– Jag tror ingen i publiken kommer att lämnas i ensamhet och dödsångest efter den här föreställningen. Vi är faktiskt inte ensamma i detta, att vi alla ska dö.

Sanna Hodell och Åsa Forsblad Morisse har arbetat tillsammans i Erik Gedeons föreställningar förut. Detta är den andra pjäsen som han skrivit på beställning av Uppsala stadsteater i en planerad trilogi. Den sista kommer att ha premiär någon gång 2021 och har arbetstiteln "Djur som hatar människor".

Pjäserna skriver han hemma i sin "verkstad", där han har dator och flygel nära till hands. Eller så skriver han på kafé, av äldre och inbodd sort, lyssnande till andra kafégästers konversationer.

–  Eriks texter är alltid så lättsamma även om det finns superdjup i dem. Den här gången är allt genomsjunget, inga talade repliker. Musiken är i alla möjliga genrer från jazz och reggae till Mozartinfluerat. Den är jätterolig att spela, varje notbladsvändning är kul, säger Sanna Hodell.

–  Vi både skrattar och gråter på repetitionerna. Att få jobba med den här pjäsen är en löneförmån. Det är något med musikens kraft, den går rakt in i ens system, säger Åsa Forsblad Morisse.

Urpremiären äger rum 25 januari på Uppsala stadsteaters stora scen.

Personligt

Erik Gedeon

Regissör, manusförfattare och kompositör.

Född i Schweiz, schweizisk pappa och svensk mamma.

Har studerat komposition och barnpsykologi.  ”Hamnade på teatern av en slump.” Har arbetat på flera teatrar i Tyskland samt på Malmö Stadsteater och Uppsala stadsteater tidigare.

Bor i Luthagen i Uppsala. 

Pjäser som spelats i Uppsala är ”Min vän fascisten”, ”Evigt ung” och "Den fria viljan".

Den senaste, "Meningen med döden", har urpremiär 25 januari på Uppsala stadsteaters stora scen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!