Lehman-brödernas liv belyser vÀrldsekonomin

Lehman Brothers Àr investmentbanken vars krasch fortfarande pÄverkar vÀrldsekonomin och som troligen bidrog till att Donald Trump blev president. PÄ Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm skildras bankbrödernas liv men ocksÄ ekonomiska tÀnkande.

Carolina FrÀnde Àr numera bÄde regissör och doktorand i företagsekonomi vid Stockholms universitet. Arkivbild.

Carolina FrÀnde Àr numera bÄde regissör och doktorand i företagsekonomi vid Stockholms universitet. Arkivbild.

Foto: Lars Pehrson/SvD/TT

Teater2022-02-14 10:01

PÄ 1840-talet lÀmnar tre judiska bröder ett antisemitiskt Europa dÀr de inte ens fÄr starta och driva företag som de vill. I stÀllet bygger de upp ett nytt liv i den amerikanska södern dÀr de börjar handla med bomull. 25 Är senare har de huvudkontor i New York dÀr deras företag sÄ smÄningom övergÄr till att bli en bank.

I "Lehmantrilogin" följer den italienske dramatikern Stefano Massini familjen i tre generationer fram till 1980-talet. Hans pjÀs handlar med andra ord inte om konkursen 2008 som fick den amerikanska bostadsbubblan att spricka och stora delar av vÀrldsekonomin att frysa till is. DÀremot om vÀgen dit.

– Det handlar om vĂ„rt ekonomiska tĂ€nkande, om hur vĂ„ra tankar kring företag och ekonomi har utvecklats frĂ„n mitten av 1850-talet Ă€nda fram till i dag, sĂ€ger regissören Carolina FrĂ€nde, i dag Ă€ven doktorand i företagsekonomi vid Stockholms universitet.

Slutade som teaterchef

Efter 16 Ă„r som teaterchef, dĂ€rav tio pĂ„ Kulturhuset Stadsteaterns scen i SkĂ€rholmen, bestĂ€mde hon sig inte för att sluta regissera men för att ta en paus frĂ„n chefskap. Även om det sammanföll med turbulensen kring Benny Fredrikssons avgĂ„ng och sjĂ€lvmord var det inte sjĂ€lva anledningen.

– Jag behövde en paus. Det hade inte specifikt att göra med behandlingen av Benny, men det var vĂ€ldigt mycket som kom i schwung under den dĂ€r perioden, bĂ„de hur det gick till nĂ€r Benny avgick och vad som hĂ€nde efter det. Det var ocksĂ„ en metoo-höst, som för Kulturhusets del blev tvĂ€rt avbruten, fokuset förflyttades. Det Ă€r klart att det pĂ„verkade mitt beslut, men det var inte dĂ€rför.

"Prata om idéer"

Även om hon forskar om ledarskap inom scenkonst – inte om banker och bostadslĂ„n – knyter hon ihop sina bĂ„da vĂ€rldar genom uppsĂ€ttningen av just "Lehmantrilogin".

– Det Ă€r en pjĂ€s som vill prata om idĂ©er. Den vill att mĂ€nniskor ska fundera över hur det hĂ€nger ihop. Vi stĂ„r ju mitt i en tid dĂ„ vi behöver tĂ€nka pĂ„ de hĂ€r sakerna i relation till klimatkris och pandemi och annat. VĂ„rt sĂ€tt att leva ekonomiskt eller tĂ€nka kring ekonomi Ă€r inte riktigt hĂ„llbart, det vet vi ju. DĂ€rför blir det intressant att titta pĂ„ det.

FrĂ€ndes förhoppning Ă€r att pjĂ€sen ska göra det tydligt att det ekonomiska systemet inte Ă€r en naturlag utan att det Ă€r beroende av mĂ€nniskors beslut – och dĂ€rmed Ă€r möjligt att pĂ„verka.

– Det Ă€r inget som bara har uppstĂ„tt, det Ă€r inte som gravitationen. Vi mĂ„ste hĂ„lla fast vid den tanken, för det Ă€r bara genom den som vi kan förĂ€ndra det som behöver förĂ€ndras.

Fakta: "Lehmantrilogin"

SverigepremiÀr: 24/2 pÄ Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm.

I ensemblen: Emil Almén, Robin Keller och Anders Johannisson.

Av: Stefano Massini, pjÀsen hade urpremiÀr i Paris 2013.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!