"Fulteater" som skapas i nuet

Vad händer om man korsar artificiell intelligens (AI) med improvisationsteater? Svaret ges på festivalen Swimp på Reginateatern i Uppsala 4–7 mars.

Teater Prego, som består av Sandra Jogenby, Linnea Thörnqvist, Gustav Uddgård, Inana Selenius, Kerstin Höglund och Johanna Westlin, utgör Uppsalas bidrag till Swimp.

Teater Prego, som består av Sandra Jogenby, Linnea Thörnqvist, Gustav Uddgård, Inana Selenius, Kerstin Höglund och Johanna Westlin, utgör Uppsalas bidrag till Swimp.

Foto: Palli Kristmundsson

Teater2020-03-03 14:00

Swimp står för Sweden International Improv Festival och arrangeras för femte gången sedan starten 2015. En av spindlarna i nätet är Sandra Jogenby, producent och skådespelare på Teater Prego som står bakom festivalen.

Hon ser fram mot att stå på scenen men även att se föreställningarna med de inbjudna grupperna från ett tiotal länder. Enligt henne är spännvidden stor med flera typer av improvisationsteater (improv) representerade.

– Improbotics ska bli kul att se. Det är en svensk grupp som använder sig av en AI-styrd chatbot med filmrepliker som specialitet. Man matar in klassiska repliker så genererar den nya. Sedan säger en robot replikerna, eller så får en av skådespelarna replikerna i en hörsnäcka. Det är ett av festivalens knasigaste inslag, säger Sandra Jogenby.

Brittiska gruppen Multiverse är en annan akt som Sandra Jogenby rekommenderar. De ägnar sig åt att improvisera fram musikaler. Till och med melodierna skapas i stunden med en pianist som enda stöd.

– Även den amerikanska duon Pat & Misch är nischad på musikaler. De har varit här tidigare, men de är så grymma så vi bjöd in dem igen. Deras show "Break up the Musical" utgår från en verklig göra-slut-historia som någon i publiken får bjuda på. Så om det är någon som känner för att bearbeta en separation så kan det här vara ett bra tillfälle, säger Sandra Jogenby och skrattar. 

Uppsalas bidrag till festivalen, Teater Prego, ägnar sig åt kortform, den kanske vanligaste formen av improv.

– Det är nog den mest kända undergenren i Sverige. Här handlar det om snabba och roliga sketcher, säger Sandra Jogenby.

Tjusningen med improvisationsteater för henne som skådespelare är att i nuet skapa något kul och underhållande av ingenting. Samspelet inom gruppen är givetvis viktigt, men det gäller även kommunikationen med publiken. När teaterformen blir som bäst så är det ofta skådespelarna och åskådarna som tillsammans får föreställningen att lyfta.

Sandra Jogenby ser sig själv och kollegorna som nischade specialister, ungefär som många av sprintåkarna inom skidsporten, även om det också finns "vanliga skådespelare" som ägnar sig åt improv.

På frågan om varför improv har lägre status än traditionell, manusbunden teater svarar hon:

– Det beror nog på att vi till största delen ägnar oss åt humor och underhållning. Det anses inte lika fint utan mer som "fulteater". 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!