Bara en timme efter biljettslÀppet hade Norrbottensteatern i LuleÄ sÄlt 1 200 biljetter till höstens förestÀllningar, och sommarteatern tidigare i Är blev utsÄld pÄ sju minuter. Teaterchefen Gunilla Röör vittnar om en glupande teaterhunger.
ââDet Ă€r jĂ€tteroligt, man visste ju inte om folk hade blivit Ă€ngsliga, sĂ€ger hon.
Restriktionerna innebÀr att teatern kan ta emot 150 personer i stÀllet för 309 i den största salongen. Dessa har nu chans att se "Ja mÄ hon leva", en nyskriven revy utifrÄn den hundraÄrsjubilerande kvinnliga röstrÀtten av Emma Molin och Emma Peters frÄn humorgruppen Grotesco. BÄde röstrÀttens förkÀmpar och motstÄndare portrÀtteras.
Höstens andra egna uppsÀttning Àr en dramatisering för teaterscenen av Lars Molins klassiker "Den tatuerade Ànkan" om en kÀrlekstörstande Àldre kvinna.
MÄnga gÀstspel
Norrbottensteatern har precis som Ăstgötateatern flyttat fram de instĂ€llda premiĂ€rerna frĂ„n i vĂ„ras till nĂ€sta Ă„r. I LuleĂ„ mĂ€rks pandemieffekten i stĂ€llet i mĂ„nga gĂ€stspel.
ââVi har alltid mĂ„nga gĂ€stspel hĂ€r, det ingĂ„r i vĂ„rt uppdrag. Nu försöker vi sĂ€ga ja till sĂ„ mycket vi kan, vi Ă€r sĂ„ uthungrade. Jag har ju mig sjĂ€lv som mĂ„ttstock och jag har svultit. Jag tycker att livet Ă€r ganska meningslöst utan teater och konst. Jag Ă€r överlycklig nu, och det finns jĂ€ttemĂ„nga som Ă€r som jag, sĂ€ger Gunilla Röör.
Riksteatern jobbar pÄ max av sin kapacitet för att klara fler bokningar Àn tidigare. Marianne Mörck ska spela monologen "Britt-Marie var hÀr" pÄ minst 40 olika scener och dÀrefter Ànnu fler i vÄr. Teaterchefen Dritëro Kasapi Àr sÀrskilt stolt över de starka internationella gÀstspelen, dÀribland den brittiska skÄdespelaren och performanceartisten Selina Thompson som nu reser landet runt med sin prisbelönta förestÀllning "Salt". Temat Àr arvet efter slaveriet och som förberedelse reste hon först med ett lastfartyg lÀngs den forna slavtriangeln mellan Storbritannien, Ghana och Jamaica.
ââUtblicken Ă€r extra viktigt efter pandemin dĂ„ vi inte kunnat resa, det Ă€r vĂ€ldigt intressanta konstnĂ€rer som kommer hit och turnerar, sĂ€ger DritĂ«ro Kasapi.
Alla stÄr pÄ scen
Dramaten markerar en historisk höstöppning med en kollektiv kraftsamling dÀr hela ensemblen medverkar pÄ scenen. Cirka 70 medarbetare har dessutom sjÀlva bidragit med material till "Den yttersta minuten" som orkestreras och regisseras av teaterchefen Mattias Andersson. Under vÄren sÄg han Dramaten som "en urbild av en teater i ett apokalyptiskt landskap med nedstÀngda teatrar över hela vÀrlden."
ââVad Ă€r de och vad ska de fyllas med? Det hĂ€r Ă€r ocksĂ„ en förstĂ€llning om meningen med konsten, sade han till TT dĂ„.
Nationalscenen bjuder ocksÄ till verklighetsflykt och fest genom Farnaz Arbabis uppsÀttning av den klassiska musikalen "Cabaret". Handlingen utspelas i 30-talets Berlin dÀr festsugna gÄr pÄ Kit Kat Club för att glömma nazister, fattigdom och annat elÀnde.
"JĂ€vligt envis"
Ăstgötateatern har inte fler premiĂ€rer Ă€n vanligt, dĂ€remot dubbla musikaler: "AmĂ©lie", en Broadwaymusikal baserad pĂ„ filmen "AmĂ©lie frĂ„n Montmartre" samt Malin Axelssons helt nyskrivna eurodiscomusikal "Eufori" med musik av Rebecca och Fiona, en uppsĂ€ttning som görs i samarbete med Riksteatern.
Teaterchefen Nils Poletti Àr fast besluten att spela i höst.
ââFolk vill tillbaka och vi kĂ€nner samma sak. Det blir inte teater förrĂ€n publiken sitter hĂ€r. Jag rĂ€knar med restriktioner hela hösten. Vi kan hoppas att de lĂ€ttar, men nu tĂ€nker vi inte stĂ€nga ner. Jag Ă€r jĂ€vligt envis den hĂ€r gĂ„ngen. Nu ska vi spela!