– Vi provar på de flesta genrer, från buskis till allt annat som vi tycker är roligt till uppsättningen, berättar Anna Pettersson, regissör för föreställningen "På tunn is".
Föreställningen ska innehålla humor med livesketcher, parodier och kortfilmer som är gjorda på teman som oro inför framtiden och kritisk hållning till strukturer och hierarkier. Anna Pettersson och ensemblen hade alltså inget manus från början. Utan de har sökt i sig själva efter saker som de tyckt har varit värda och roliga att gestalta.
Själva konceptet till föreställningen, med humoristiska sketcher och filmer som visas på en LED-skärm i fonden, har Anna Petterson arbetat med tidigare, bland annat i en uppsättning på Malmö stadsteater, "På gränsen" 2016.
– Jag har funderat mycket över hur vi använder scenen. Skådespelarna har här möjlighet att gestalta existentiellt komplicerade frågor med sina kroppar, säger Anna Pettersson i foajén, några minuter före repetitionerna.
Hon talar om sin uppsättning av "Ett drömspel" på Strindbergs Intima Teater, där hon annars är chef. Men det kan ju stämma även med det här projektet.
– Med dagens höga tempo tvingas vi ofta reducera vad vi vill säga. Men teatern är en möjlig plats att använda för att stanna upp och tänka. Och jag ser humor som ett sätt att ta upp svåra ämnen.
Efter auditions valdes fem skådespelare ut till "På tunn is", varav två helt nyutexaminerade och en med tämligen lång erfarenhet av yrket, liksom en helt outbildad och en praktikant från Teaterhögskolan i Göteborg. Ensemblen består av Siri Fagerudd, Linda Kulle, Willma Mikael, Carla Sehn och Anna Thomasson.
– Manuset har jag skrivit under arbetsprocessen tillsammans med skådespelarna. De har fått fundera över vad som kan vara komiskt i vår tid och vilka teman föreställningen kan ha, berättar Anna Pettersson.
– Jag tycker annars att vi fokuserar alldeles för mycket på skrivna texter, i huvudsak författade av män. I ivern av att uttolka dessa missar vi möjligheter att ta del av vad som uppstår i rummet. Här tycker jag att svensk teater har en del att jobba med.
Själv har hon blivit alltmer intresserad av skådespelarnas egna erfarenheter och att jobba med dessa som utgångspunkt till teaterföreställningar.
– Det är en arbetsmetod som kräver en del tålamod av skådespelarna, för det är påfrestande att inte veta hur slutresultatet kan bli.
Men humor tycker hon inte är så svårt att få till. Hon menar att icke normativa skämt, när avvikande häcklas, alltid får folk att skratta.
– Det kan vara svårt att få folk att skratta åt saker som de inte har självklara referenser till. Här i föreställningen provar vi olika typer av genrer och varvar sketcher med filmklipp på LED-skärmen på scenen. Sammanlagt 33 nummer ska det bli!
Under vårt samtal har skådespelarna hunnit "mygga på", alltså fästa små mikrofoner på kinderna, inför dagens repetition. Det är nämligen med både sång i stämmor och dans koreograferad av Susanne Jaresand.
– Det är ovanligt att kvinnor skapar humor i grupp. Av Anna (Pettersson) har vi också fått tänket att vi provar i alla fall, säger Carla Sehn.
– Nu, några dagar före premiär är det lite nervöst, även om det har funkat bra inför vår testpublik. Men samtidigt är vi trygga med varandra. Går det åt skogen på scenen så får vi stöd av varann bakom den, säger Linda Kulle.
24 oktober är det urpremiär för ”På tunn is” på Uppsala stadsteater.