"Jag hade inte kännedom om underskottet"

– Jag hade tagit ansvar för underskottet och bristerna i bokföringen om jag haft kännedom. Men det hade jag inte.
Nu ger förra vd:n Petra Brylander sin syn på det underskott som upptäckts på Uppsala stadsteater.

Petra Brylander är sedan 1 juni i fjol chef för Malmö stadsteater. Dessförinnan hade hon samma befattning på Uppsala stadsteater, där ett underskott på 37 miljoner nyligen upptäcktes.

Petra Brylander är sedan 1 juni i fjol chef för Malmö stadsteater. Dessförinnan hade hon samma befattning på Uppsala stadsteater, där ett underskott på 37 miljoner nyligen upptäcktes.

Foto: Johan Sjövall

Teater2025-02-11 17:15

Nyheten i korthet

  • Före detta vd:n för Uppsala stadsteater, Petra Brylander, uttalar sig om det upptäckta underskottet på 37 miljoner kronor. Hon menar att hon skulle ha tagit ansvar om hon hade haft kännedom om underskottet.
  • Brylander anklagar teatern för att ha hängt ut henne och den tidigare ekonomichefen Joakim Hedin i pressen. Hon menar att de inte informerats eller fått chansen att sätta sig in i materialet innan det offentliggjordes.
  • Brylander överväger nu att göra en egen granskning för att återupprätta sitt namn och rykte. Hon kritiserar också teaterns nuvarande ledning för dess ordval och menar att det är respektlöst mot henne och teaterns övriga chefer.

Dagarna som gått sedan det blev känt att Uppsala stadsteater dragit på sig ett underskott på 37 miljoner har varit tuffa för Petra Brylander. Den tidigare vd:n säger att hon mått väldigt dåligt.

Petra Brylander är kritisk till hur Uppsala stadsteater hanterat händelsen. Hon anser att en utredning borde ha gjorts innan ett pressmeddelande skickades ut. Att offentliggöra en kommuniké där skulden läggs på två icke namngivna personer är magstarkt, anser hon. 

– Pressmeddelandet syftade inte till att klarlägga vad som inträffat, utan det handlade om att placera skulden. Så behandlar man inte två medarbetare som varken informerats eller fått chansen att sätta sig in i materialet. Det har lett till att både jag och förre ekonomichefen Joakim Hedin blivit uthängda, säger hon på telefon från Malmö, där hon sedan 1 juni 2024 är högsta chef på stadsteatern.

Från 2016 till 31 maj i fjol var Petra Brylander chef för Uppsala stadsteater, som under hennes tid slog besöksrekord och presenterade flera publik- och kritikersuccéer. Den senaste tiden har rubrikerna varit desto svartare. Det underskott som nyligen upptäcktes i samband med bokslutet för 2024 slog ned som en bomb.

Petra Brylander är tydlig med att hon som vd haft det yttersta ansvaret för i princip allt på Uppsala stadsteater, från konstnärligt innehåll och verksamhetsutveckling till arbetsmiljö och ekonomi.

– Samtidigt delegerar en vd väldigt mycket till avdelningscheferna, som i sin tur delegerar till projektledare och producenter. Jag har haft en hög tillit till ekonomichefens processer för regelbunden uppföljning och vi har såklart haft egna avstämningar kring budget, säger Petra Brylander.

undefined
Enligt förra vd:n Petra Brylander kom beskedet om det upptäckta underskottet i Uppsala stadsteaters ekonomi som en nyhet även för henne.

Under sina åtta år som vd var totalt fyra olika ekonomichefer anställda, den sista var Joakim Hedin. Han lämnade nyligen sin post för en motsvarande tjänst på Dramaten. Hedin berättade i en intervju med UNT att han begått misstag i bokföringen, vilket medfört att ett underskott uppstått.

– Vi har använt en princip för periodiseringar som på grund av mindre bra uppföljningsrutiner lett till en felaktig bild av resultatet, sade Joakim Hedin i intervjun.

Hur Joakim Hedin skött bokföringen har Petra Brylander inte lagt sig i.

– Ekonomichefen har en väldigt stark position. Det är hen som sköter redovisning, ansvarar för ekonomiavdelningen, rapporterar till ägaren och svarar på frågor från styrelsen. Det betyder inte att jag själv avsäger mig ansvar. Men jag skötte inte bokföringen eller boksluten, det är Uppsala stadsteater alldeles för stort för. 

Petra Brylander menar att hon har arbetat både övergripande och i detalj med budgeterna. Tilliten till ekonomichefens arbete och de kontroller som ägaren regelbundet gör, i form av månadsrapporter och tertialbokslut, beskriver hon som hög.

Enligt Brylander har hennes ansvar varit att följa den löpande ekonomiska utvecklingen. Om något skulle hända under året var det hennes uppgift att informera styrelse och ägaren Uppsala Stadshus AB.

– Jag och Joakim Hedin har jobbat nära varandra och haft ett bra samarbete under tre år. Jag anställde honom för hans breda erfarenhet och han har varit mycket omtyckt på teatern. Men jag har aldrig fått höra något om ett underskott. Det har uppenbarligen inte styrelsen och ägaren heller. Jag skulle ha tagit ansvar för underskott och brister i bokföringen om jag haft kännedom. Men det hade jag inte.

undefined
Uppsala stadsteater har haft flera stora publik- och kritikersuccéer på senare år. Samtidigt visar det nu sig att teatern gjort av med 37 miljoner kronor mer än vad budgetarna medgett.

Borde du inte haft den insynen?

– Jag räknade med att eventuella avvikelser genast skulle rapporterats till mig. Då talar jag om de första fem månaderna av 2024, innan jag lämnade min tjänst. Efter det har Joakim Hedin varit tillförordnad vd fram till 1 november när Rikard Lekander tog över.

Att det skulle röra sig om en snöbollseffekt med ett okänt underskott som växt under de senaste tre åren ifrågasätter Brylander. 

– Det får den pågående utredningen visa. Jag kan bara konstatera att jag och styrelsen fått ansvarsfrihet för 2022 och 2023.

Petra Brylander överväger nu att göra en egen granskning för att återupprätta sitt namn och rykte.

– Jag har blivit svartmålad och det känns verkligen inte rättvist efter de åtta år jag satsade i Uppsala. Jag har aldrig slösat pengar eller varit oaktsam med skattemedel.

Petra Brylander vänder sig också mot ordval som "ekonomisk dopning" och "fartblindhet". De orden har använts av vd Rikard Lekander och styrelseordförande Agneta Gille (S) i UNT-intervjuer.

– Det är respektlöst mot mig och teaterns övriga chefer, ja mot alla på teatern som har arbetat så hårt under de här åren. Det är ingen som varit fartblind, och "ekonomisk dopning" är ett märkligt påstående. Teatern har under mina år haft mycket höga egna intäkter och mycket publik. De pengarna har återinvesterats i verksamheten och kommit Uppsalaborna till del.

undefined
"Bortbytingen" hette föreställningen som spelades i teatertältet i Gottsunda sommaren 2024. Jesper Feldt, Joel Schmidt och Madeléne Evertsson stod på scenen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!