Det är första gången som "Diktatorsfruar", eller som den tyska originaltiteln lyder "Jag är som ni, jag älskar äpplen", sätts upp på en svensk scen. Här möts de tre diktatorsfruarna Imelda Marcos (Gunilla Röör), Margot Honecker (Chatarina Larsson) och Leila Ben Ali (Lolo Elwin) för att tillsammans med en tolk förbereda marknadsföringen av den kommande filmen om deras liv.
Men snart visar sig mötet bli ett maktspel på fler än ett plan och drifter, begär och forna övergrepp är i full rullning. När det dessutom visar sig att tolken har sitt ursprung i en av diktatorsländerna, står en uppgörelse för dörren.
– Sitter man högst på toppen är det lätt att bli blind, och det är just vad som förenar dessa tre kvinnor. Trots att de har helt olika utgångspunkter politiskt, säger Gunilla Röör.
När dåvarande presidentfrun Imelda Marcos tillsammans med maken flydde från Filippinerna till Hawaii 1986, efterlämnade hon i presidentpalatset en samling med mer än 3 000 par skor – ett fynd som kom att bli en symbol för det förtryck folket levt under. Före detta tunisiska presidentfrun Leila Ben Ali, anklagad för att ha stulit med sig 1,5 ton guld vid flykten till Saudiarabien, kallade sig i en intervju i Le Parisien för "en kvinna av folket". Margot Honecker må ha roffat åt sig inte fullt lika mycket, men hade ändå i sin roll som DDR:s utbildningsminister det östtyska samhället i ett politiskt järngrepp.
– Gemensamt för dem alla är vägran att se vilka de själva är i förhållande till dem de var satta att styra. Så, i praktiken beter sig både Margot Honecker och Imelda Marcos likadant, säger Chatarina Larsson.
För kostym står modeskaparen Camilla Thulin, känd för att bland annat ha skapat scenkläder till popgruppen Army of lovers och som tidigare samarbetat med uppsättningens regissör Sunil Munshi i ett flertal uppsättningar.
Vilken roll har egentligen de tre diktatorsfruarna till sina respektive män?
– Det handlar mycket om representation. Att "sälja" sin man, vare sig man älskar honom eller inte, säger Chatarina Larsson, och Sunil Munshi fyller i:
– Handlingen, där de tre ska marknadsföra sin film, flätas in i att de samtidigt säljer sina män likt varumärken. Och det är det som är så fascinerande.