För sextonde året i rad drar Kullehusteatern ut på sommarturné. Linda Kulle, även medlem i Uppsala stadsteaters skådespelarensemble, har dramatiserat och producerat årets föreställning "Tre män i en båt" baserad på Jerome K Jeromes bok med samma namn. I rollerna ser vi Anne Kulle, Ulf Drakenberg och Thomas Eriksson, och för regin står skådespelaren och regissören Anita Ekström. Många timmars manusplitande har det blivit i stadsteaterns loge mellan repetitioner, berättar Linda Kulle.
– "Tre män i en båt" har alltid varit en favorit i vår familj. Jan-Olof Strandberg, en gammal vän till familjen, läste in boken på talband, och som liten lyssnade jag på den gång på gång innan sängdags.
Så föddes tanken på att placera historien i Roslagens skärgård istället för Themsen, vilket visade sig gå utmärkt. Ingen verklig båt finns med i Kullehusteaterns uppsättning, där publikens vision av männen i en båt är det huvudsakliga.
– När det gäller beskrivningar av flodbäddar och ruiner kan Jerome bli lite väl mångordig. Så jag har skurit ner en del där, och istället lagt in referenser till samtida personligheter som August Strindberg och Albert Engström.
Jerome K Jerome skrev sitt komiska mästerverk redan 1889. Hur kommer det sig att vi fortfarande roas av en mer än etthundratrettio år gammal historia?
– För att den på ett skickligt och tidlöst sätt beskriver våra mänskliga fel och brister. Jerome K Jerome hade en otrolig talang för att beskriva de små och absurda skeendena i vardagen.
Vad är den största skillnaden på att spela teater inomhus och utomhus?
– Publikkontakten, definitivt. Inom teatervärlden talar man om "den fjärde väggen", den som skiljer skådespelare från publik och hindrar kontakt. När det gäller utomhusteater får man däremot direkt kontakt, där saker som en hund som skäller eller ett utrop från publiken kan komma att kommenteras i föreställningen. Det är otroligt roligt, säger Linda Kulle.
"Tre män i en båt" är ett både roligt och lättillgängligt stycke, men ni har också spelat verk av Tjechov och Strindberg. Hur väljer man ut den bästa sommarteatern?
Vi ville göra "Tre män i en båt" för att bryta av från förra årets kostymorgie i "Misantropen", nästa år kanske det blir något helt annat. Det viktigaste är att ge både publiken och oss själva variation. Att ständigt testa nya spår.