Hur kunde underskottet på 37 miljoner uppstå?
Egentligen låter det helt osannolikt att en stadsteater kan dra på sig ett underskott på 37 miljoner. Det borde inte vara möjligt när det finns vd, ekonomichef, styrelse och revisorer. Ändå har ett underskott byggts upp under radarn. Här måste utredningen ge ett klart och koncist svar på vad som hänt.
Varför upptäcktes det inte tidigare?
Enligt dagens teaterledning har det funnits brister i bokföringen ända sedan 2022. Vi talar i så fall om tre år av misskött ekonomi. Det är anmärkningsvärt att ingen i så fall slagit larm, än mindre hört några varningsklockor ringa. Verksamheten är ju till största delen offentligt finansierad.
Vem eller vilka bär ansvaret?
Stadsteatern var snabb att peka ut "två personer i tidigare ledande befattningar". Ingen av dem jobbar kvar på teatern. Stämmer det att ansvaret ligger hos dessa två tidigare nyckelpersoner? Och har revisorerna gjort sitt jobb? För utredningen blir det viktigt att ansvarsfrågan fastställs korrekt i alla delar.
Vad händer framöver?
Ägaren Uppsala Stadshus AB väntas visserligen skjuta till ett koncernbidrag på 37 miljoner kronor för att ge Stadsteatern arbetsro under det kommande året. Samtidigt krävs en analys inför framtiden. Teatern har uppenbarligen levt över sina tillgångar och behöver anpassa sig till rätt kostymstorlek. Så småningom behöver Rikard Lekander & co ge svar på vad det betyder – mindre repertoar, färre uppsättningar och föreställningar, sänkta personalkostnader?