Friedman varken sågas eller hyllas

Som ung såg Dag Thelander Milton Friedman som fienden. När han med teatergruppen Östfronten sätter upp en musikal om den nyliberale tänkaren blir det varken en sågning eller hyllning.

Dag Thelander, Madeléne Evertsson och Anton Glansholm repeterar "Trollkarlen från Chicago", som har premiär på Uppsala stadsteater 9 januari.

Dag Thelander, Madeléne Evertsson och Anton Glansholm repeterar "Trollkarlen från Chicago", som har premiär på Uppsala stadsteater 9 januari.

Foto: Sigrid Asker

Teater & musikal2020-01-05 07:00

Den julpyntade öppna spisen och plastgranen som står kvar efter Uppsala stadsteaters jullunch kommer att tas bort och bytas ut mot en väska, en klädhängare och en stege som enda rekvisita, förklarar manus- och sångtextförfattaren Dag Thelander och pekar mot scenen Intiman. Ensemblen Östfronten repar musikalen "Trollkarlen från Chicago", baserad på den nyliberale nationalekonomen Milton Friedmans liv. 

– Hans idéer har format vår värld. När jag var ung såg jag Milton Friedman som fienden. Just av den anledningen är det roligt att närma sig hans idéer i en föreställning, säger Dag Thelander. 

Milton Friedman var bland annat rådgivare åt Chiles diktator Augusto Pinochet. Samtidigt som han var en kontroversiell figur vars tankegångar ensemblen inte sympatiserar med är "Trollkarlen från Chicago" inte en "hatföreställning" med syfte att än en gång visa hur dum Milton Friedman var, betonar Dag Thelander.

– Musikalen är varken en sågning eller hyllning. Vi har ingen tes –  poängen är att göra det så krångligt som möjligt, säger han. 

Optimism kännetecknar både musikalen och dess huvudgestalt. Dag Thelander säger att Milton Friedman var väldigt positiv, på gott och ont. Av det som pågick i Chile under Pinochet såg han bara de framgångsrika ekonomiska programmen.

– Han tyckte att allt bara var härligt. 

Manuset fokuserar på Milton Friedmans liv, från den fattiga uppväxten till hans död 2006. Av ensemblen beskrivs "Trollkarlen från Chicago" som en glad 50-talsmusikal. Musiken som är skriven av Per Wickström och framförs av pianisten Anton Glansholm drar åt jazz.

– Det känns lyxigt med levande musik, mer dynamiskt. Och så kan Anton hjälpa till om jag skulle tappa bort mig, säger Madeléne Evertsson, som precis har tagit föräldralediga Ida Löfholms plats i ensemblen. 

På scen axlar hon roller som Augusto Pinochet, Richard Nixon och Rose Friedman, huvudkaraktärens fru. Repetitionerna har Madeléne Evertsson fått hantera på egen hand, med viss assistans från sin sambo. 

– Det är lite nervöst att fylla Ida Löfholms skor men jag har fått mycket peppning, säger hon.

"Trollkarlen från Chicago" hade urpremiär på Lilla teatern i Helsingfors i höstas och har även satts upp för ungdomar på Gottsunda Dans och teater. Dag Thelander upplever att olika typer av publik kan ta till sig musikalen.

– Lilla teatern har en proggig publik, och de omfamnade den. Vi har även satt upp den för Finlands ekonomiska samfund som också uppskattade den och antagligen såg helt andra bitar, säger han.

En aspekt av föreställningen är allmänbildning. Dag Thelander menar att man kan lära sig en hel del om ekonomisk teori genom att se den. När han skrev "Trollkarlen från Chicago" gjorde han grundlig research och handlingen följer historien, om än förenklat och med vissa sceniska friheter.

– John Maynard Keynes, Milton Friedmans teoretiske huvudmotståndare, dog egentligen 1946 men finns kvar på scenen som ett spöke, berättar Dag Thelander.

Ensemblen tror att musikalen kommer att tas emot väl i akademikerstaden Uppsala, där många kan tänkas ha intresse för ekonomisk teori och historia.

– Överlag upplever jag att Uppsalaborna gillar teater. Det som är så häftigt med den här föreställningen är att alla tycker olika om den, säger Madeléne Evertsson.

"Trollkarlen från Chicago" har premiär 9 januari.

Trollkarlen från Chicago

Ett gästspel på Uppsala stadsteater av teatergruppen Östfronten. "Trollkarlen från Chicago" regisseras av finlandssvenske teaternestorn Arn-Henrik Blomqvist. På scen står Lidia Bäck, Madeléne Evertsson och Malin Tengvard. Anton Glansholm spelar piano. För manus och sångtexter står Dag Thelander och för musiken Per Wickström.
"Trollkarlen från Chicago! spelar 9-11 och 16-17 jan på Uppsala stadsteater, 18-19 jan på Alandica i Mariehamn och 23-25 jan på Tribunalen i Stockholm.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!