Ett av de stora svenska trendorden är "grisch". Det liknar det som det man förut kallade "stekare" eller "Stureplansbrat". Somliga spår att ordet kommer från "gris" och syftar på att personen i fråga är grisig.
– Grisch är en klädstil och ett sätt att vara. Det gäller bara killar, säger Flora Melén som går i nian på Palmbladsskolan.
Kompisen Ebba Taflin, i klass 9 på Kunskapsskolan, förklarar:
– De har häng på byxorna så att man ser typ hela kalsongerna. "Grischhäng" är ett eget ord. Och sen är det gamla kläder.
– Lite pappastil. Stickade tröjor med dragkedja, rutiga skjortor, dunväst, slips och polo med krage, fyller Flora i.
Snart kommer Flora och Ebba in på två liknande trender: "old money" och "Stockholmsstil". Grisch är nykomlingen i gänget och har lånat element av de två tidigare. Alla tre handlar om pengar.
Är det eftersträvansvärt att ha grischstil?
– Ja, säger Flora och Ebba i kör.
Till personligheten hör därför hybris, som Flora beskriver det.
– Grischkillar är väldigt medvetna om att de är grisch och tror att de är bättre än alla andra, säger Ebba.
En typisk grischkille i Uppsala vill läsa ekonomi på Lundellska och spelar poker med sina kompisar på fritiden. Han ser också rik ut – även om han inte är det.
– Det är grisch att ha dyr klocka. Men man måste inte ha det, många har tagit sin farfars gamla, säger Flora.
För tjejerna har trenden "clean girl" varit ledordet under 2023. Stilen kännetecknas av minimalism, kläder och inredning i färgskalan vit, svart, grå och beige, smink och hår som ser naturligt ut och mycket träningskläder.
Nu ser dock Flora och Ebba en förändring på gång.
– "Mob wife" är det nya och det är motsatsen, det är åt fjortishållet, säger Flora.
Stilen tar inspiration av 90-talets supermodeller och maffiafruarna i "Sopranos": det handlar om leopardmönster, pälsar och kraftigt ögonsmink.
– Skinnbyxor har kommit tillbaka. För en månad sen sa vi "usch", men om en månad kommer jag säkert ha det, säger Ebba.
Den snabba spridningen är Tiktoks förtjänst. Flora snittar drygt tre timmar om dagen på appen, Ebba brukar landa på två. De följer framför allt svenskar.
– De som är stora på Tiktok är rika stockholmare, säger Flora.
Pengar sätter ofta käppar i hjulen för unga som försöker följa med i trenderna.
– Det är dyrt för att det går så fort. Men det är kul också, säger Ebba.