När gymnasieelever får testa att sprida vilseledande information i ett spel blir de bättre på att identifiera falska nyheter i verkligheten. Det visar en studie där spelet "Bad news" har testats vetenskapligt.
– Det är väldigt glädjande att det faktiskt funkar. Vi behöver sätt som gör oss bättre på att identifiera vilseledande information och det här verkar vara fruktbart, säger Thomas Nygren som är professor i didaktik vid Uppsala universitet och en av studieförfattarna.
Han har under många år både undervisat i och forskat om källkritik. Eftersom det är lätt att konstruera så kallad deepfake, där avsändaren utger sig för att vara någon annan än den är, så behöver vi, enligt honom, i stället lära oss att avslöja manipulativa tricks.
– Den som sprider vilseledande och falska budskap har några saker gemensamt, som att spela på våra känslor och skapa polarisering. Genom att träna på att känna igen dessa blir vi bättre på att hitta vilka budskap som är falska, säger Thomas Nygren.
Tillsammans med tre andra forskare gjorde han en studie där 516 svenska gymnasieelever från fyra skolor på olika program deltog. Eleverna fick först göra ett test där de skulle peka ut vilka av några nyheter som var sanna och vilka som var falska. Sedan fick de spela spelet, antingen individuellt, i par eller hela klassen tillsammans.
Spelet, som finns öppet att testa på badnewsgame.se går ut på att använda olika tricks för att få många följare. Ju fler följare du får desto högre poäng. Spelaren kan välja mellan att till exempel skapa påhittade nyhetsrubriker, köpa följare eller skriva känslomässigt engagerade inlägg.
Efter att ha spelat gjorde eleverna ytterligare ett test. Då var de betydligt bättre på att avslöja desinformationen än innan. Resultatet publicerades i tidskriften Journal of Research on Technology in Education.
– Eleverna förbättrade sin förmåga att identifiera manipulativa tekniker i sociala medieinlägg och skilja på pålitliga och vilseledande nyheter, säger Thomas Nygren.
Badnewsgame.se
I spelet får man lära sig att:
- Använda falska identiteter
- Sprida konspirationsteorier
- Skapa polarisering
- Sälja in budskap genom att spela på känslor
- Trolla människor online genom att köpa följare
- Misskreditering av kritiska röster