När jackan försvann mitt i en scen

Under sommaren kommer UNTs Kulturredaktion att söka upp svaren på ett antal kulturmysterier. Denna vecka – vad gör en scripta? Kulturredaktionens Nathalie Mark reder ut begreppet.

"En bra scripta är oumbärlig" säger filmregissören Lars Johansson.

"En bra scripta är oumbärlig" säger filmregissören Lars Johansson.

Foto: Staffan Claesson

Sommarserie2014-07-14 08:01

När jag ser ordet scripta så känns det som något som hör hemma i en egyptisk gravkammare. Någon som i det dolda huserar bland spindelväv, mumlande mumier och knarrande stengolv. Sanningen verkar vid närmare efterforskning ligga både långt därifrån – och alldeles intill. Jag ringde upp regissören Lars Johansson för att se om han kunde leda mig rätt i mörkret.

– Man spelar aldrig in en film från A-Ö, utan först kanske man tar alla interiörer och därefter alla exteriörer. Man kompletterar och gör om. Då behövs någon som håller koll. Där kommer scriptan in, säger han.

Det kan vara så att man börjar spela in en vacker solskensfylld middag i en prunkande trädgård en dag bara för att dagen efter mötas av hällande regn. Då kanske inte den scenen kan fortsätta att filmas förrän solen åter lyser två veckor senare. För kontinuiteten i handlingen är det då viktigt att alla skådespelare har på sig samma kläder, sitter på samma plats och pratar om samma sak. Annars faller filmen. Det är scriptans jobb att se till att allt det fungerar.

– Om till exempel två skådespelare på filmen inte verkar titta på varandra, utan åt olika håll, så märker tittarna det. Scriptan är proffs på bildriktningar, att se till så att kameran helat tiden filmar åt rätt håll, fortsätter Lars Johansson.

Scriptans jobb var kanske ännu viktigare i den fördigitala tidsåldern. När man för hand klippte filmen, och inte snabbt kunde spola tillbaka och se hur scener blivit, kan man snacka om att det krävdes en noggrann scripta. Men än idag vill man såklart inte behöva ta om nyckelscener bara för att en skådespelare tappat en jacka eller bytt färg på skorna.

 – Jag som regissör arbetar nära scriptan så det är viktigt att vi trivs ihop och talar samma språk. En bra scripta är oumbärlig, en dålig en plåga. Man måste som scripta vara både en social och ordningssam människa – och sådana finns det inte många av!

Det tar lång tid att bli en duktig scripta med stenkoll på bild, ljud och dialog. Och hittar regissören en scripta som denne arbetar bra med är det inte sällan de håller ihop. Scriptans jobb är helt enkelt att se till allt klaffar så att regissören kan fokusera på det rent filmiska.

– Jag tror det skulle bli en obehaglig överraskning i klipprummet för många regissören om inte scriptan funnits.

Så man kan, med lite fantasi, se att scriptan i gravkammaren fixar så att spindelväven ligger där de ska, att mumien mumlar samma ord vid varje tagning och att golvet knarrar i just rätt ton.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!