"Vi måste ställa in eller skjuta bokningarna"

De nya restriktionerna kommer att innebära inställda eller framskjutna scenframträdanden. Nu krävs kraftiga krisstöd från regeringen om svensk scenkonst ska överleva menar både kulturaktörer och branschorganisationer.

Erik Sjölander, bokningsansvarig på Katalin anser att det är nödvändigt att de nya restriktionerna följs av krisstöd till scenkonsten.

Erik Sjölander, bokningsansvarig på Katalin anser att det är nödvändigt att de nya restriktionerna följs av krisstöd till scenkonsten.

Foto: Ida Hallmén

Scen2021-12-21 16:45

Tisdagens pressträff med regeringen och Folkhälsomyndigheten innebär ytterligare restriktioner för kulturen.

Från 23 december kräver inomhusarrangemang med 20–500 deltagare anvisad sittplats. När antalet deltagare är fler än 500 krävs dessutom en uppdelning av sällskap om max åtta personer och minst en meter mellan varje sällskap.

Kraven på distansering i salongerna innebär i praktiken att många verksamheter måste bedrivas långt under sin maxkapacitet, vilket innebär förlorade intäkter. Bransch- och arbetsgivarorganisationen Svensk Scenkonst kräver därför nu kraftfulla krisstöd till scenkonsten.

– De här begränsningarna slår på en bransch som redan ligger. Redan vid vaccinbevisen reagerade publiken med försiktighet och biljettförsäljningen mattades av. Nu gäller det att gå in med kraftfulla krisstöd, annars kommer kulturen att dö och de ekonomiska satsningar regeringen gjort tidigare på kulturen kommer vara pengar i sjön, säger Annika af Trolle, kommunikationschef på Svensk Scenkonst.

Erik Sjölander, bokningsansvarig på Katalin håller med om att krisstöd är nödvändigt för att verksamheten ska överleva.

– För oss blir det extrem skillnad. Alla våra konserter är sålda som ståplats. Konserter där vi har sålt 400 biljetter kommer nu att rymma 80 personer om folk ska sitta, och jag kan inte vara den som väljer ut vilka som ska få komma och inte, så vi kommer att få ställa in eller skjuta fram alla våra bokningar från den 23 december.

De nya publikbegränsningarna ställer arrangörerna inför svåra logistiska utmaningar gång på gång, och Annika af Trolle på Svensk Scenkonst är kritisk till att restriktionerna meddelades två dagar innan de skulle genomföras och att det kan få negativa konsekvenser även på lång sikt.

– Detta är helt förödande för scenkonsten. Jättemånga konserter och salonger som har fulla hus kommer nu att med kort varsel tvingas höra av sig till publiken och se om de kan avstå sin biljett. Det kommer i sin tur leda till att människor i framtiden inte vågar boka biljetter.

För Erik Sjölander på Katalin väntade ett krismöte på eftermiddagen, vilket i raden av alla krismöten kan han inte längre hålla reda på.

– Den här pandemin har lärt mig att man aldrig kan planera eller luta sig tillbaka. Och dessvärre kommer det nog vara så lång tid framöver.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!