Rörelse med tidstema

Tid var temat för säsongens sista K.R.O.P.P., en serie med nutida danskonst på Konserthuset. Susanne Sigroth-Lambe lät tiden gå i sällskap med tre olika rörelsekonstnärer.

4 april 2014 15:57

– Har ni tid? undrar Su-En inledningsvis.

Hon är konstnärlig ledare för Su-En Butoh Company, ett danskompani som haft stora internationella framgångar och som har sin bas i Almunge. I år firar kompaniet 20 årsjubileum. Men hon är också curator för serien av seminarier och dans kallad K.R.O.P.P. en förkortning för koreografi, rörelse, omåttlighet, passion och projekt.

Ett trettiotal samtidsdansintresserade har tagit sig tid att komma till denna stunds filosoferande över tid och rörelse.

I en vit korridor håller Mirko Guido på med dansverket " Roaming threads". På kortväggen visas impressionistiska bilder. Han rör sig golvnära och mycket långsamt. Det är meditativt och introvert. Med Su-En i täten lämnar vi honom efter ett tag.

Och han håller tydligen på fast vi inte är där. Rummet har förändrats, bland annat med färgade tejpremsor när vi återvänder en stund senare.

Regissören, dansaren och artisten Stuart Lynch föreläser underhållande om TST, temporal shift technique, en pedagogisk metod han utvecklat för danska film- och teaterstudenter för att få dem att skapa närvaro i tiden.

Vi får också se film om hans kompanis 24-timmarsperformance i Barcelona och sex-timmars dito i Sydney. Det är lite svårt att se hur föreställningen förändras över tid med dessa korta brottstycken. Men visst tror man på att det händer något med en performanceartist som håller på med en maratonföreställning till fram på småtimmarna och då börjar få slut på sina inövade trick.

"Det är då det börjar bli bra", tycker Stuart Lynch.

Nja, inte nödvändigtvis, tänker jag.

Performanceartisten Melati Suryodarmo avslutade med att berätta personligt och fascinerande om sina erfarenheter från en uppväxt på Filippinerna och Java i en dansarfamilj, samt vidare konstnärlig utbildning i Tyskland och hur dessa erfarenheter finns i hennes kropp. Detta för att sedan gestalta dem med tre korta danser med element av både mjuk filippinsk rituell(?) dans, tai chi och shamanistisk och andligt besjälad dans.

Efter detta känns det inte lika angeläget att gå tillbaka till Mirko Guidos fortfarande pågående dansverk. Evenemanget har nämligen passerat över den utsatta sluttiden och de flesta av oss lämnar Konserthuset.

Nästa K.R.O.P.P. blir 3 september och har då temat filosofi.

På plats

K.R.O.P.P

Uppsala Konsert & Kongress

Lördag

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!