Som i lördagskonsertens andra sång, Gläd dig du Kristi brud, där kören med både glädjens ton- och kroppsspråk engagerade sina lyssnare. Denna konsert spetsades dessutom extra genom att dirigent Eklundhs yngre bror Mattias medverkade med sin elgitarr.
Denne framförde sitt första soloverk The Swede and the wolf (Svensken och var- gen) med i förväg inspelat digitalt komp, där verket uttryckte en kombination av inåtvändhet och expansiv uttrycksvilja. Vad som var svensken eller vargen får varje lyssnare själv bestämma, men skickligt spelat var det. Med Andreas på piano plus kör och slagverk framfördes stycket Father, ett verk enbart med sammanbundna klanger och ljud som impulser, alla likvärdiga. Stycket Kali Ghat (gitarrsolo till digitalt komp) var en spännande lek med tonformler och knepig rytmik. En mycket skicklig musiker som tillförde konserten mycket.
Tyvärr blev en del verk nästan omöjliga att ta till sig av den enkla anledningen att man ingenting hörde av texten! Detta gällde tyvärr såväl Thad Jones´ klassiker A child is born, Gunnar Svenssons kända Karl-Bertil Jonssons julafton som den s.k. Adams Julsång.
På sätt och vis gäller svårbegriplig text också om K Nystedts verk Mary´s Song, men där gav körens skickliga hantering av fritonal musik med extremt stor dynamik verket den inbyggda andemeningen en rejäl skjuts. Karin Rehnqvists fenomenala arrangemang av folkvisepsalmen I himmelen med melodi och dubbel kulning sam- manvävda med suverän äkthetskänsla, fick stor hjälp av att de flesta känner till texten sedan tidigare. Rehnqvists originalkomposition till E Blombergs text Natt över jorden hjälptes av att texten lästes upp före framförandet. Lågmäld musik med kanon som utnyttjade kyrkans akustik föredömligt gav ett av aftonens bästa verk.
Vi tackar för den julhälsningen, La Cappella! Det samma!