Rikt ensemblespel under nestor Göranzons vingar

En ödesgudinna återvänder till sin fattiga hemstad, beredd att strössla miljarder över invånarna. Men frälsningen har ett pris. Anna Hedelius ser Marie Göranzon domptera och briljera i ”Besök av en gammal dam.”

Stjärnmöte. Dan Ekborgs Ill och Marie Göranzons Claire möts igen i ungdomsromansens skog i "Besök av en gammal dam."

Stjärnmöte. Dan Ekborgs Ill och Marie Göranzons Claire möts igen i ungdomsromansens skog i "Besök av en gammal dam."

Foto: Bengt Wanselius

Teaterrecension2018-03-10 17:20
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I den i dagarna bioaktuella filmen ”Amatörer” av Gabriella Pichler är det kommunpamparna i den krisande orten Lafors som kliver över tvivelaktiga moraliska gränser inför utsikterna om den tyska lågpriskedjans etablering på platsen. Anslaget är inte olikt det i schweiziske dramatikern Friedrich Dürenmatts ”Besök av en gammal dam” från 1956. Här är det invånarna i Güllen som får sin moraliska kompass ordentligt satt i gungning, då ortens dotter Clara/Claire Zachanassian, återvänder till den ekonomiskt sargade hemstaden efter flera decennier, nu med ett par-tre miljarder på fickan.

Denna svarta komedi, lätt att läsa som en satir över en verklighet där lycka stavas pengar, iscensätts av Katrine Wiedemann på Kulturhusets stora och i stort sett tomma scen med publik både i salong och på scenläktare, vilket möjliggör ett rörligt spel i flera dimensioner.

Stadsteaterdebuterande Marie Göranzon, som Claire, gör entré genom det nödbromsande tågets rökmoln, vilket förstås är symptomatiskt. Denna en gång rödhåriga yrhätta är en kvinna som iscensätter bränder.

Imposant i päls, höga vita lockar, blingbling och mörka solglasögon förkroppsligar hon i en och samma gestalt och med en utsökt karaktärsteckning mammons alla frestande ingredienser. Hon är en ödesgudinna som med sina pengar har möjlighet att infria Güllenbornas allra innerligaste önskningar om rikedom och salighet. Inte konstigt att hela invånarskaran inklusive borgmästare, kyrkoherde, köpman, lärare, doktor och polis svassar för denna dollardrottning, och att de allra lägst bemedlade medverkar med såväl stämsång som gymnastikuppvisning.

Men (och nu vill jag delvis spoilervarna) villkorslösa visar sig madamens allmosor inte vara. Nedrigt har ungdomskärleken Alfred Ill, en Dan Ekborg i långa gråsprängda lockar, svikit henne i ungdomen, genom att göra henne med barn, neka faderskapet och därtill muta två byfånar att ta på sig skulden. Nu kräver Claire rättvisa! ”Världen gjorde mig till en hora, nu gör jag den till en bordell”, utropar kvinnan som är beredd att frälsa Güllen med en av sina miljarder om de är beredda att offra en av de sina, nämligen köpman Ill själv.

Och det är nu detta drama på allvar blir en koncentrerad satir över världen och oss själva. Vem av oss är beredd att gå över lik för frälsning? Vem av oss är beredd att offra människoliv för kollektivets välgång? Allan Svenssons myndige borgmästare, Ulf Eklunds lätt koleriske polis, Gerhard Hoberstorfers prydlige kyrkoherde, Samuel Frölers jagade lärare och Ills egen familj - Kirsti Stubøs undfallande hustru och de hysteriskt välartade barnen, gestaltade av Pablo Leiwa Wenger och Lotti Törnros – alla utsätts de för Claires frestelser. I ett organiskt ensemblespel, med nestor Göranzon i spetsen, kan vi spegla vår egen fulhet i deras kval.

TEATER

Besök av en gammal dam

Regi: Katrine Wiedemann

Kulturhuset Stadsteatern, Stockholm