Bitterljuvt julfnatt

Susanne Sigroth-Lambe har sett en julkabaret med många smaker.

Klassiskt julpyssel.  Åsa Forsblad Morisse tampas med paketsnören medan Daniel Engman håller fingret på där tejpen ska vara.

Klassiskt julpyssel. Åsa Forsblad Morisse tampas med paketsnören medan Daniel Engman håller fingret på där tejpen ska vara.

Foto: Micke Sandström

Teaterrecension2018-12-07 11:37
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

En ensemble om tre, skådespelarna Åsa Forsblad Morisse och Daniel Engman, pianisten Per Wickström, samt teaterchefen själv verkar bara ha haft roligt när de jobbat ihop julkabarén "När det lider mot jul". Ämnet är tacksamt, många har en relation till årets mest känsloladdade högtid och i denna lilla blott timslånga kabaret är igenkänningsfaktorn hög.

Ensemblen gör avstamp i Ingmar Bergmans sätt att berätta om relationer – Bergmanåret ska väl rundas av, kantänka. Ett par som föreställer skilda pratar om hur julen ska firas "för barnens skull". Någon utomstående vid namn Marianne lägger en ödesmättad skugga över samtalet.

Per Wickström är inte bara pianist, han har en utmärkt radioröst också när han gestaltar påannonsör för ett uppesittarprogram. Paketinslagning (som spårar ur) och rimstuga (där lyssnarna har rimmat hellre än bra) är självklara inslag i programmet. Här slår trivselterrorn ut i full blom och trillar väl nån gång över i överspel. Men skådespelarna och musikern är samspelta. Skäggiga hipsters i hiskeliga jultröjor dyker upp i en PK-duell i det mest exklusiva och korrekta julfirandet, ett nummer som mynnar ut i stämsång. Så där rullar det på, med skojigheter på allvarlig botten och julsånger.

Allt är verkligen inte mysigt med julen. Och stämsången som avslutar har en fin text, men behöver kanske övas lite till. Ensemblen bjuder ändå på en stunds trivsam samvaro, kryddad med både fnatt och pomeransbitterhet.

Susanne Sigroth-Lambe

susanne.sigroth-lambe@unt.se

Scenkonst

Det lider mot jul

Uppsala stadsteater, Intiman

Regi: Petra Brylander