Urpremiär på Stadsteatern
Den andra upplagan av den tämligen nya genren Vetenskapsteater på Upsala stadsteater går mot nästa urpremiär. På lördag går startskottet för Penninggaloppen i Teatercaféet, en lunchteaterrevy om pengar och ekonomi. Tre skådespelare ska guida på ekonomins hav tillsammans med några vetenskapliga experter från Uppsala universitet.
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Regissören Rebecca Forsberg håller precis på att avsluta repetitionen tillsammans med de tre skådespelarna Malin Halland, Julia Marko-Nord och Claes Åström när Nöjet gör entré. Julia Marko-Nord, som är sistaårselev på Teaterhögskolan i Malmö, har provat en ny fjäderboa och hon och regissören diskuterar om den kan fungera i den nyss genomspelade scenen.
Höbenta stolar
På var sida av scenen står två högbenta stolar, påminnande om de som tennisdomare har, eller kanske badvakter.
De är avsedda för vetenskapsmännen. Docent Ulf Andersson, professor Lars Engwall, universitetslektor Charlotta Levay, universitetslektor Cecilia Pahlberg och docent Alexandra Waluszewski, samtliga från Företagsekonomiska institutionen, medverkar alternerande uppifrån stolarna. Scenen omgärdas av klädstänger som är fullhängda av allsköns kostymeringar.
— Tillsammans med scenografen Annika Nieminen Bromberg har vi tänkt oss det hela som en teaterlek där skådespelarna går ur och i roller. Bland annat ska trion fungera som en liten frälsisorkester, berättar Rebecca Forsberg.
— Fyra dramatiker fick i uppdrag att skriva tio minuter pjäs var om något ekonomiskt ämne. Det är snabba puckar och roliga manus. Dessa binder vi samman med mycket humor, ungefär som i en gammaldags nummerrevy.
Rebecca Forsberg regisserade den allra första Vetenskapsteaterpjäsen på Upsala stadsteater, Cellsamma historier. Hon går nu från att iscensätta genteknik till att ge sceniska uttryck åt ekonomi, men vill inte hålla med om att hon fastnat i ett vetenskapligt fack.
— Haha, nej, det nästa jag regisserar i Uppsala blir en barnpjäs, Tott, baserad på texter av Lennart Hellsing. Men jag ser Vetenskapsteatern som ett demokratiskt projekt, teatern fungerar som förmedlare av olika aspekter på dagens forskning till publiken, säger hon.
— Det är viktigt att visa på det ekonomiska ämnets djup och komplexitet. Vi teaterarbetare jobbar med att skoja till det lite och sedan fyller vetenskapsmännen i med seriösa resonemang. Vi vill få var och en i publiken att börja tänka själv!
Föll ut från balkong
En av kortpjäserna handlar om företagsorganisation, nästa om förhållandet mellan privat och offentligt ägande.
— Den utgår från en händelse i Uppsala där en man som vårdades av ett privat vårdföretag föll ut från en balkong, berättar Rebecca Forsberg.
Den tredje kortpjäsen berör allas vårt pensionssparande och den fjärde handlar om global ekonomi, världsbanken, valutafonden och internationell hjälpverksamhet.
De fyra dramatiker som har levererat var sin text är Gertrud Larsson, Martina Montelius, Anders Nyman (som skrev förra Vetenskapsteaterpjäsen Cellsamma historier), samt Mia Törnqvist. Den sammanhållande titeln kommer från en låt av Tore Skogman med refrängen "Ja se pengar ..."
— Min och de andra vetenskapsmännens roll i föreställningen är att fördjupa de resonemang och problem som skådespelarna har skojat med och spetsat till, säger Lars Engwall som är professor på Företagsekonomiska institutionen.
— Vår gemensamma roll är att försöka få publiken att inse att ekonomin är allas vårt ansvar och att vi lever med begränsade resurser.
Diskutera ekonomi
Urpremiär är det alltså nu på lördag. Sedan spelas Penninggaloppen vid lunchtid onsdag till och med fredag fram till och med 17 december. Ytterligare två lördagar blir det också, 27/11 och 11/12. Vid dessa två tillfällen finns det möjlighet för publiken att diskutera ekonomi med ensemblen och forskarna.