Uppsalateater på svajig lina
Danskompaniet Autopilot och Teater C går i föreställningen Övergångar på en ganska svajig lina tillsammans. Till slut lyckas de dock hålla balansen, konstaterar Sebastian Johans.
Josefine Löfblad och Andrea Guertsen framträder i dansteaterproduktionen Övergångar på Slottsbiografen.
Foto: Autopilot
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Någonstans där hittar man navet till samproduktionen Övergångar, där danskompaniet Autopilot och Teater C, bägge Uppsalabaserade, har slagit samman sina respektive kompetenser. Det är en ambitiös satsning i det lilla, och även om helheten inte känns alldeles stadig så måste man uppskatta ansatsen.
Andrea Guertsens Caroline kommer hem från en 90-kronorskryssning och hittar sitt livsverk till kafé som en hög med aska. Branden verkar vara anlagd. Kompisen Malin, Josefine Löfblad, gör sitt bästa för att trösta men har själv huvudet fullt av problem med sin åldrande mor, som också görs av Guertsen. Det nedbrunna fiket är en gigantisk katastrof - eller? Kanske är det bara en övergång till något nytt.
Berättelsen både dansas och spelas. Scen glider in i scen i en komposition som vill vara flytande och som understryks av Niklas Berglunds oftast porlande musik. Scenografin är föredömlig och gör det mesta av den väldigt specifika miljö Slottsbiografen erbjuder. Den vita skrynkliga bakgrunden placerar i kombination med lokalens nationalromantiska väggmålningar fabeln i en miljö som både matchar projektets gränsöverskridande ambition och förstärker berättelsen i sig.
Det är ingen enkel sak att föra samman modern dans och teater och presentera dem jämsides men ändå åtskilda. Ibland känns både koreografi och manus lite lösa i kanterna, i synnerhet under föreställningens första halva. Diskrepansen mellan det som uttrycks i dans respektive teater blir för stor. Men mot slutet lossnar det, vilket dels beror på att publiken får veta hur berättelsen hänger samman, och dels på att uppsättningen faktiskt blir mycket bättre. Under de avslutande snabbare växlingarna, som väver samman de olika scenerna med en elegant ryckighet, rors också projektet i land.
DANS/TEATER
Övergångar
av och med danskompaniet Autopilot och Teater C.
Manus: Dag Thelander
Koreografi: Sara Larsson Fryxell
Scenografi: David Andrén och Lena Öberg
Kostym: Tove Berglund
Musik Niklas Berglund
På scen: Andrea Guertsen och Josefine Löfblad
Slottsbiografen
Ytterligare föreställningar: 3-4 april
Övergångar
av och med danskompaniet Autopilot och Teater C.
Manus: Dag Thelander
Koreografi: Sara Larsson Fryxell
Scenografi: David Andrén och Lena Öberg
Kostym: Tove Berglund
Musik Niklas Berglund
På scen: Andrea Guertsen och Josefine Löfblad
Slottsbiografen
Ytterligare föreställningar: 3-4 april