Ung dramatiker som drar åt flera håll
Under ett par dagar gästspelar Regionteatern Blekinge Kronoberg på Upsala stadsteater med en ungdomspjäs, Ingenting är bra hejdå. Egentligen tycker dramatikern Malin Axelsson inte om att ålderskategorisera sina pjäser. Pjäsen har ett tema som människor i alla åldrar kan känna känna igen, nämligen att längta i väg och bort, säger hon.
Tre av dramatikern Malin Axelssons pjäser har spelats i Uppsala tidigare. Nu är det dag för ännu en, Ingenting är bra hejdå.
Foto: Bertil Hertzberg
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
— Det är som en slags road-movie. Hon gör en resa, träffar en massa människor och hamnar allt djupare in i Småland, berättar Malin Axelsson.
Pjäsen är ett beställningsverk från Regionteatern Blekinge Kronoberg och enda förutsättningen Malin Axelsson fick var att högstadiet och gymnasiet skulle vara publikmålgrupp. Från början hade teatern en idé om att det skulle bli en kabaré, men pjäsen s slutliga form blev scener med sketchinslag och mycket musik, komponerad av ensemblens båda musiker Anders Härstedt och Anna Alestedt. Övriga medverkande är skådespelarna Malin Crépin, Karin Lithman, Carl-Johan Sundberg och Filip Tallhamn.
Besökte mellanstadium
Inför skrivandet besökte Malin Tingsryd i Småland, levde där ett tag och pratade mycket med ungdomar från trakten.
— Pjäsen skulle spelas för ungdomarna i jympasalar, vilket är en tuff uppgift. Det ville till att pjäsen skulle fungera och därför gjorde jag ett grundligt förarbete på plats, säger hon.
Ungefär samma arbetssätt använde hon då hon skrev Jag är Alice för Gottsunda teater förra året. Då besökte hon mellanstadieklasser i just Gottsunda för att lyssna på barnen.
Sedan Malin avslutade dramatikerutbildningen på DI ( Dramatiska institutet) för ett par år sedan har hon haft ett jämnt flöde av jobb. Bäst säger hon sig skriva under dagtid och helst på förmiddagarna "när huvudet är som klarast".
— De uppdrag jag fått har jag haft hyfsat med tid för, men det är nog tur att jag inte är typen som får skrivkramp.Mest skriver jag dramatik och just nu översätter jag en pjäs, men i hemlighet skriver jag prosa.
Ensam på scen
— Nyligen har jag avslutat en spelperiod på Teater Scenario i Stockholm. Föreställningen var en slags kombination av estradpoesi och performance och hette Dirty dancing. Där stod jag faktiskt själv på scenen. Så är det med mig, jag drar åt flera håll.
Just nu håller Malin på att översätta en pjäs för Ung scen Öst i Linköping och så skriver hon på pjäsen som beställts av Upsala stadsteater till nästa spelårs projekt 4 X Uppsala. Men hon är lite förtegen om vad den pjäsen kommer att handla om.
— Jag tror att det blir någon sorts mordhistoria och att det ska bli spännande. Mer vågar jag inte säga.
Den ännu namnlösa enaktaren har premiär först nästa vår. Men Ingenting är bra hej då ges under torsdag kväll och under dagtid, fredag, nu 14 och 15 maj på Upsala stadsteaters scen trean.
UNT fakta
Malin Axelsson
Yrke: dramatiker
Ålder: ska fylla 29 år snart
Bor i Stockholm
Utbildning: gick ut Dramatiska Institutets dramatikerutbildning 2002.
Karriär: Pjäsen Och så levde vi lyckliga... var hennes slutproduktion som gavs på Upsala stadsteater. Sedan dess har Malin bland annat skrivit Jag är Alice Alice för Gottsunda teater. Just nu skriver hon på en beställningspjäs för Upsala stadsteater inom projektet 4 X Uppsala.
Aktuell: med pjäsen Ingenting är bra hejdå som Regionteatern Blekingen Kronoberg gästspelar med i Uppsala 13 och 14 maj.