Tre dansikoner tillsammans
Mats Eks Ställe med Ana Laguna och Michail Baryshnikov i Dansens Hus blev en minnesvärd men kort upplevelse, skriver Anna-Stina Malmborg.
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Efter en kort sittande paus kommer äntligen premiären av Ställe, Mats Eks omsusade verk för Ana Laguna och danslegenden Michail Baryshnikov. Mötet mellan dessa två utspelar sig i ett rum på en stor matta och runt ett bord, som så ofta i verk av Ek. Ömhet, glädje och sorg avspeglar sig i dansen mellan dessa mogna vackra dansare i ett av de komplicerade parförhållanden, som Ek är en mästare i att skildra. Baryshnikov, liten, smal och smidig, har tillägnat sig Eks karakteristiska rörelsemönster och passar perfekt in i Ana Lagunas säkra stil. De sträcker ut sina armar i längtan mot varandra. De borrar huvudena i varandras nackar. När Laguna gömt sig under mattan får Baryshnikov i ett litet solo visa prov på sin egen stil. Musiken, specialgjord av Fläskkvartetten, är mestadels stillsam men ett kort ögonblick rockar den loss. Dansarna följer lyckligt med. Än en gång har Ek fördjupat sig i temat tvåsamhet och lyckats skapa ett vackert och vemodigt dansverk.
Njutbara tjugotvå minuter gick fort undan. Ana Laguna tvekade och såg sig längtansfullt tillbaka innan hon försvann efter Baryshnikov ut från scenen. Och publiken svarade med stående ovationer.
Dansens Hus
Car-Men och Ställe
Mats Ek, Ana Laguna, Michail Baryshnikov
Car-Men och Ställe
Mats Ek, Ana Laguna, Michail Baryshnikov