The Producers - bisarr och hejdlös upplevelse

En stjärnspäckad ensemble ger Mel Brooks gamla häcklande av Hitler förnyad kraft på Chinateatern i Stockholm. The Producers har blivit en uppfriskande vansinnig musikalupplevelse med den ursprungliga satiren intakt, konstaterar Björn Lövenlid.

Christine Meltzer, Kim Solucki och Claes Malmberg.

Christine Meltzer, Kim Solucki och Claes Malmberg.

Foto:

Teater & musikal2008-09-20 12:46
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Det är en väl beprövad internationell musikalsuccé som nu har nått Stockholm och Chinateatern, men det handlar inte om någon mjäkig eller insmickrande show för det. The Producers är fortfarande en uppfriskande bisarr och hejdlös upplevelse, 40 år efter att Mel Brooks filmförlaga hade biopremiär.

Claes Malmberg och Kim Solucki spelar de två Broadwayproducenterna som försöker blåsa sina finansiärer på pengar genom att sätta upp en genomusel föreställning som omedelbart läggs ned för att de sedan ska kunna fly landet med de kvarvarande miljonerna.
De köper ett manus skriven av en nazist, en erbarmlig musikalhyllning tillägnad Adolf Hitler. Därefter engagerar de en ensemble bestående av hysteriska fjollor, med en spattig Magnus Härenstam i spetsen. Resultatet blir en homoerotisk vulgoshow med rosa plymer, bensprattel, Hitlerhälsningar och hakkors.

Även om man har sett filmen och är förberedd på vad som komma skall, blir man ändå tvungen att gnugga sig i ögonen när en nipprig Magnus Härenstam med mjuka handleder och Hitlermustasch gör entré omgiven av nazistiska insignier och symboler. Det är sjukt, det är smaklöst och det är en lysande och mycket judisk form av satir där en av historiens värsta massmördare reduceras till en simpel musikalfjolla.
Rollbesättningen är väl genomförd. Claes Malmberg må vara en halvtaskig sångare men han kompenserar detta med sin sedvanliga energi och komiska kämpaglöd. Parhästen Kim Solucki får stå för mer traditionella musikaluttryck med skönsång och stabila danssteg.

Den mest otacksamma uppgiften har förmodligen tv-bekanta Christine Meltzer som spelar den sexfixerade svenska bimbon Ulla, en tröttsam stereotyp som garanterat lockade fram fler skratt 1968 än i dag.
Störst sensation väcker utan tvekan gummimänniskan Ola Forssmed med sin ormkropp, sina höga balettskutt och ofattbara kroppsspråk. Han bevisar än en gång att han är landets främste på fysisk komik och att han kan tillföra något personligt och unikt till en humorroll. Långskånken Claes Månsson hamnar inte långt efter med sin gestaltning av en fullständigt förryckt nazist.

Med påkostade och spektakulära scenlösningar, kulörta lampor, konfettismällar och en levande orkester har verklighetens producenter lyckats skapa en svulstig, amerikansk Broadwaykänsla på den förhållandevis intima Chinateatern. Dessutom flyter Calle Norléns översättning fint och kostymdesignern Lars-Åke Wilhelmsson har fått löpa amok vid symaskinen, med lyckat resultat.
Det är med andra ord svårt att se vad som skulle kunna hindra denna absurda musikalkomedi att bli en succé, även i Sverige.
The Producers - Det våras för Hitler, Chinateatern, fredag.
Regi: Anders Aldgård. Manus: Mel Brooks. Svensk översättning: Calle Norlén. Konstnärlig producent: Staffan Götestam. Musikaliskt ansvarig: Anders Berglund. Koreografi: Denise Holland-Bethke. Kostym: Lars-Åke Wilhelmsson. I rollerna: Claes Malmberg, Kim Sulocki, Christine Meltzer, Magnus Härenstam, Ola Forssmed, Claes Månsson m fl.