Teater Blanca sätter upp familjeföreställning
I fem år har Teater Blanca spelat teater för Uppsalapubliken. Nu sätter de upp Alice i Underlandet, en familjeföreställning från mellanstadieåldern.
Alice (Eva Bergengren, längst till höger) tvingas ut på golfrunda med Hjärter Dam (Stina Rosén, i mitten) i Teater Blancas uppsättning av Alice i Underlandet.Foto:
Foto: Robert Berthagen
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.
— Vad gör du här? frågar kaninen näsvist.
— Jag vet inte, blir svaret.
Alice i Underlandet är Blancas fjärde föreställning sedan teatern 1999 startade inom den kommunala omsorgen som en dagverksamhet för utvecklingshandikappade. Regissören Isabelle von Saenger och hälften av ensemblen är ny sedan den förra föreställningen, Shakespeares Stormen (2002).
"Passar perfekt"
— Jag gick och funderade i skogen och kom på att Alice var en historia som kunde passa. Den är perfekt för Teater Blanca, den handlar om vad som är normalt och inte normalt, vad som skrämmer oss. Figurerna som Alice träffar på är underliga figurer, och vad händer med henne när hon träffar dem? säger Isabelle von Saenger som också skrivit manus.
Rollen som flickan Alice som följer en stressad kanin genom ett kaninhål till det absurda Underlandet görs av två skådespelare: nybörjaren Nina Ohranen och Eva Bergengren, som spelat teater länge och även spelat mot Ebba Hultkvist i en kortfilm av Uppsalafilmarna Martin Lima de Faria och Anette Skåhlberg. Nina Ohranen spelar Alice före och efter upplevelserna i Underlandet, och Eva Bergengren spelar Alice under äventyren i Underlandet.
Tung roll
— Vi gör så dels för att Alice är en tung roll att spela själv, och dels för att Eva och Nina är så olika. Nina är mer lågmäld och Eva är mer utåtriktad. I slutet får den blyga Alice ryta i och ta kommandot över sitt liv, säger Isabelle von Saenger.
I rollbesättningen har hon ibland tagit det som i vardagen kan ses som svagheter hos skådespelarna och vänt det till en fördel och en styrka. En av skådespelarna kan nästan inte prata, och hans enda replik får därför desto större tyngd. Stina Rosén som är blind blir en mäktig drottning i föreställningen. Oavsett handikapp är alla medlemmarna i teatern med på scenen någon gång, säger Isabelle von Saenger.
— Vi har format rollerna efter vilka skådespelarna är, och i vissa fall har vi gått emot det för att de som varit med länge i teatern inte ska fastna i ett fack.
Fast del av teaterutbudet
Nästan allt på teatern sköts av de anställda arbetshandledarna — teknik, musik, kostym, smink och ljussättning. Bara regissören och till Alice i Underlandet även scenograf kommer utifrån.
— Mitt intryck av teatern när jag kom hit var att Teater Blanca är en fast del av teaterutbudet i Uppsala, snarare än en kommunal dagverksamhet. Vad jag har förstått är den väldigt uppskattad av Uppsalaborna, säger Isabelle von Saenger.
Repetitionerna har pågått sedan november och när det nu närmar sig premiär känns det både bra och nervöst, tycker Nina Ohjanen och Stina Rosén, som är scenvan som musiker men nu ska stå på teaterscenen för första gången. Föreställningen har premiär i morgon fredag i Teater Blancas lokaler på Österplan och spelas sedan varje tisdag och torsdag under maj.